Influence of distinctive Japanese culture on doing business for American companies

Thesis title: Influence of distinctive Japanese culture on doing business for American companies
Author: Moroz, Olha
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Olšanová, Květa
Opponents: Neumannová, Pavla
Thesis language: English
Abstract:
The actuality of chosen topic for the thesis results from the fact that Japan is third largest economy in the world which population of 127 million people that puts this country on 11th place in the world ranking. Japan is the country with high GDP, is 9th most competitive country in the world and 14th most innovation driven country. Economic, political, social and technological environments stress attractiveness of Japan for American companies. But, due to different cultures, failures of US companies are very common and this was the interest behind chosen topic. The practical part deals specifically with understanding of cultural differences between countries using Hofstede cultural dimensions, applying results of analysis to Wal-Mart case and providing recommendations to US companies on what that should take into account when entering Japanese market. The methodological tools used in this thesis include secondary research, case study method and 7 Ps model created by author in order to provide recommendations covering main obstacles created by distinctive culture. Secondary research is used to analyze the existing information required to complete the theoretical part of the analysis and partly practical. Case study method was used in order to analyze obstacles Wal-Mart faced on Japanese market and give recommendations.
Keywords: Market entry; entry modes; PEST analysis; Hofstede model; cultural dimensions; Japan; USA; obstacles; opportunities
Thesis title: Influence of distinctive Japanese culture on doing business for American companies
Author: Moroz, Olha
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Olšanová, Květa
Opponents: Neumannová, Pavla
Thesis language: English
Abstract:
Aktuálnost vybraného tématu diplomové práce vychází ze skutečnosti, že Japonsko je třetí největší ekonomikou světa s populací 127 milionů lidí, která tuto zemi řadí na 11. místo ve světovém žebříčku. Japonsko jako země s vysokým HDP je 9. nejkonkurenceschopnější a 14. nejinovativnější zemí světa. Ekonomické, politické, sociální a technologické prostředí zdůrazňují atraktivitu Japonska pro americké společnosti. Příčinou selhání amerických společností v Japonsku je odlišná kultura, která vyvolala velký zájem o zvolené téma. Praktická část se zabývá zejména problematikou kulturních rozdílů mezi zeměmi využívajícími kulturní dimenzi Hofstede, aplikací výsledků analýzy na případ Wal-Mart a poskytnutím doporučení americkým firmám co by měly brát v úvahu při vstupu na japonský trh. Metodologické nástroje použité v této práci zahrnují sekundární výzkum, metodu případové studie a 7 Ps model vytvořený autorem s cílem poskytnout doporučení týkající se hlavních překážek vytvořených rozlišnou kulturou. Sekundární výzkum se používá k analýze stávajících informací potřebných k dokončení teoretické a částečně praktické části analýzy. Případová studie byla použita k poskytnutí doporučení a analýze překážek, kterým Wal-Mart čelí na japonském trhu.
Keywords: Vstup na trh; vstupní režimy; PEST analýza; Hofstede model; kulturní rozměry; Japonsko; USA; překážky; příležitosti

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/International Business - Central European Business Realities
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 12. 5. 2017
Date of submission: 10. 7. 2018
Date of defense: 30. 8. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/62119/podrobnosti

Files for download

    Last update: