Possibilities of using modern technologies in teaching at business schools in the Czech Republic
Thesis title: | Možnosti využití moderních technologií ve výuce na OA v ČR |
---|---|
Author: | Tomeš, Pavel |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Krpálková Krelová, Katarína |
Opponents: | Krpálek, Pavel |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Práce se zaměřuje na využívání moderních technologií při výuce předmětu Ekonomika na střední škole. Otázkami je, které z moderních technologií jsou vhodné pro použití ve výuce, zda vyučující dokáží tyto technologie efektivně používat a zda je mají k dispozici. Pro výzkum je použita rešerše odborné literatury a dotazníkové šetření. Rešerše ukazuje, jaké moderní technologie lze ve výuce využít a jakým způsobem. Dotazníkové šetření odhaluje současnou situaci, ve které se vyučující ekonomiky nacházejí. Dotazníky ukázaly, že dostupnost nejmodernějších ICT není ideální. Také bylo zjištěno, že vyučující mají problémy se zvládáním moderních technologií a přípravě materiálů pro výuku na interaktivních tabulích. Dalším zjištěním byl nedostatek spolupráce vyučujících s metodiky ICT. V závěru byla vytvořena prezentace v programu Prezi a s její pomocí vysvětleny základy a problematika využívání tohoto programu. |
Keywords: | obchodní akademie; ICT; ekonomika; vzdělávání |
Thesis title: | Possibilities of using modern technologies in teaching at business schools in the Czech Republic |
---|---|
Author: | Tomeš, Pavel |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Krpálková Krelová, Katarína |
Opponents: | Krpálek, Pavel |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The master thesis focuses on the use of modern technologies in education of the subject Economics at secondary schools. The questions are, which of the modern technologies are suitable for use in teaching and whether the teachers are able to effectively use these technologies and have them at disposal. Research is based on a literature search and questionnaire survey. The research shows which modern technologies can be used in teaching and in what way. The questionnaire survey reveals the current situation of the economics teachers. Questionnaires have shown that the availability of modern ICTs is not ideal. It has also been found that teachers have problems with managing modern technologies and preparing materials for interactive whiteboards. Another finding was the lack of cooperation between teachers and ICT coordinators. At the end, a presentation was created in the Prezi program, explaining the basics and problems of using this program. |
Keywords: | education; ICT; business school; economics |
Information about study
Study programme: | Finance a účetnictví/Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Finance and Accounting |
Department: | Department of Economic Teaching Methodology |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 18. 10. 2016 |
---|---|
Date of submission: | 20. 8. 2018 |
Date of defense: | 12. 9. 2018 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/50540/podrobnosti |