Folklore in Prague tourism, a supply level and its changes caused by market pressure

Thesis title: Folklorismus v turismu Prahy, úroveň nabídky a její proměny pod tlakem trhu
Author: Lengálová, Eliška
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Boučková, Jana
Opponents: Černá, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se věnuje problematice využití prvků tradiční lidové kultury v turismu Prahy. Je zaměřena na hudebně-taneční folklorní večery a tematické procházky po Praze. Cílem práce je zhodnotit úroveň nabídky a poptávky v oblasti slovesného a hudebně-tanečního folklorismu v turismu Prahy. K tomu slouží výzkumné metody pozorování, dotazování, rozhovory a analýza dokumentů. Práce je rozdělena do dvou částí, v teoretické části se věnuji teoretickým poznatkům k dané problematice, následná aplikační část je věnována konkrétním projevům folklorismu v turismu Prahy, jejich charakteristice a zhodnocení. Na základě výsledků výzkumů jsou podány návrhy, které by mohly přispět ke zkvalitnění a rozšíření nabídky těchto specifických služeb v turismu Prahy.
Keywords: folklor; folklorismus; turismus; Praha; výzkum trhu; nabídka; poptávka
Thesis title: Folklore in Prague tourism, a supply level and its changes caused by market pressure
Author: Lengálová, Eliška
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Boučková, Jana
Opponents: Černá, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
The master’s thesis dedicates to the use of traditional folk cultures in tourism in Prague. It is focused on music-dance folk evenings and thematic tours in Prague. The aim of the thesis is to evaluate the level of supply and demand in the area of verbal and musical-dance folklore in Prague tourism. Research methods of observation, questioning, interviewing and document analysis were used for this purpose. The thesis is divided into two parts, the theoretical part is devoted to the theoretical knowledge of given topic, subsequent application part is applied to concrete manifestations of folklore in Prague tourism, their characteristics and evaluation. Based on results of the research, suggestions that could contribute to improving and expanding of the offer of these specific services are presented.
Keywords: folklore; folklorism; tourism; Prague; market research; supply; demand

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Arts Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 10. 10. 2017
Date of submission: 23. 8. 2018
Date of defense: 12. 9. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/63413/podrobnosti

Files for download

    Last update: