Psychometry on Facebook and its use in marketing of small and medium-sized businesses

Thesis title: Psychometrie na Facebooku a její využití v marketingu malých a středních podniků
Author: Jeřábek, Pavel
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Mareš, Jan
Opponents: Dvouletý, Ondřej
Thesis language: Česky
Abstract:
V době, která umožňuje inzerci a oslovení obrovské masy obyvatel na sociálních sítí jsou kladeny stále větší nároky na to mít pokročilejší nástroje pro přesní cílení a analýzu marketingové strategie. Při tomto snažení může být psychometrie mocným nástrojem, který však ve špatných rukou může způsobit výrazná bezpečnostní rizika a zásahy do soukromí. Je však důležité o tomto nástroji mluvit a přesvědčit uživatele, že stejně jak si chrání své osobní soukromí, je nutné si chránit i soukromí, které zachováváme díky digitální stopě. V této práci se zaměříme na definici pojmu, popíšeme si několik základních nástrojů pro marketing malých a středních podniků v digitálním prostředí, abychom metodou výzkumu verifikovali účinnost tohoto nástroje a následně vytvořili rámec pro možné použití v jejich marketingu. Zjistili jsme, že psychometrickou analýzu i bez obsáhlých znalostí sociologie, statistiky a psychologie, dokážeme reprodukovat i pro užití v online reklamě, jejíchž výsledky mohou být cenným nástrojem pro jednotlivé obchodníky a nikoli pouze metodou používanou velkými reklamními agenturami.
Keywords: Marketing; Facebook; Malé a střední podniky
Thesis title: Psychometry on Facebook and its use in marketing of small and medium-sized businesses
Author: Jeřábek, Pavel
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Mareš, Jan
Opponents: Dvouletý, Ondřej
Thesis language: Česky
Abstract:
In this day and age, when we are able to reach bigger and bigger audiences over social media, there is a continuous need for innovation of our marketing tools in order to be as effective as possible with our marketing activities. Psychometrics can be a powerful tool in this way, but it can also cause significant security risks and privacy interventions if mismanaged. It is important to discuss this tool and convince users to pay attention to protecting their digital privacy as much as they protect their own privacy in the offline world. In this work, we will focus on the definition of the concept of psychometrics and the description of its basic tools SMEs may incorporate in their digital strategies and we will use scientific research methods in order to evaluate the effectiveness of the tools and to create an actual framework for potential use in their marketing activities. We have found that psychometrics analysis and its results can be reproduced for use in online advertising even without extensive knowledge of sociology, statistics, and psychology, and thus can be a valuable tool not only for large advertising agencies but for smaller individual businesses.
Keywords: Facebook; Marketing; SME

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Entrepreneurship

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 10. 2017
Date of submission: 29. 8. 2018
Date of defense: 11. 9. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/63365/podrobnosti

Files for download

    Last update: