Comparison of Hyundai and Ford marketing strategies

Thesis title: Komparace marketingových strategií značek Hyundai a Ford na českém trhu
Author: Štefanová, Eliška
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Průša, Přemysl
Opponents: Sadílek, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Na relativně malém českém automobilovém trhu působí přes padesát značek a správná marketingová strategie je důležitým faktorem úspěchu. Tato práce porovnává marketingové strategie značek Ford a Hyundai v České republice. Zatímco Ford vsází v rámci své komunikace na centrálně tvořenou reklamu, Hyundai svoji reklamu upravuje dle specifik lokálního trhu. Práce je formálně rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola je teoretická a definuje značku a marketingovou strategii a související pojmy. Druhá kapitola je praktická a popisuje automobilový trh v České republice. Blíže analyzuje marketingové strategie značek Ford a Hyundai dle konceptu 4P. Třetí kapitola popisuje vnímání těchto dvou značek spotřebiteli za využití vlastního dotazníkového šetření. Na základě zjištění z druhé a třetí kapitoly je provedena komparace strategií obou značek a jsou formulována doporučení pro zlepšení. Hypotéza předpokládající vyšší efektivitu lokální kampaně oproti globální nebyla potvrzena.
Keywords: marketing; strategie; značka; marketingová strategie; automobilový trh; Ford; Hyundai
Thesis title: Comparison of Hyundai and Ford marketing strategies
Author: Štefanová, Eliška
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Průša, Přemysl
Opponents: Sadílek, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Relatively small Czech automotive market is fragmented with more than 50 brands competing. Rightly chosen marketing strategy is an important success factor. This thesis compares marketing strategies of Ford and Hyundai in the Czech Republic. While Ford applies globally created advertising on all its markets, Hyundai tailors its advertising to each market. The thesis is formally divided into four chapters. First chapter is theoretical and defines brand, marketing strategy and related terms. Second chapter describes automotive market in the Czech Republic. It includes in-depth analysis of Ford’s and Hyundai’s marketing campaigns, using 4P concept. Third chapter uses own research to describe consumers’ perception of those two brands. Based on findings from second and third chapter, the thesis compares marketing strategies of both companies and sets improvement recommendations. The hypothesis assuming higher efficiency of local campaign over global campaign was not proved.
Keywords: marketing; strategy; brand; marketing strategy; automotive market; Ford; Hyundai

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 9. 1. 2018
Date of submission: 6. 12. 2018
Date of defense: 15. 1. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/64393/podrobnosti

Files for download

    Last update: