Attitude to clients in banking

Thesis title: Přístup ke klientům v bankovnictví
Author: Jakubčinová, Lenka
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Matysová, Kamila
Opponents: Khelerová, Vladimíra
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce je zaměřena na postavení bank působících na českém trhu, především pak na jejich chování vůči klientům. Téma souvisí s problematikou společenské odpovědnosti firem, neboť řeší otázku etičnosti chování bank. Pro potřeby práce byly vybráni čtyři zástupci, dvě velké a dvě malé banky. Nejdříve jsou banky představeny a porovnány z pohledu pozice na českém trhu, následně jsou provedeny analýzy jejich produktových portfolií a ceníků a v neposlední řadě je aplikován vlastní výzkum v podobě dotazníku mezi klienty těchto vybraných bank. Kombinací výsledků z výše uvedených metod je dosaženo zjištění, že malé banky lze považovat za etičtější, co se týče chování ke klientům, než ty velké. Zároveň došlo k otestování stanovených hypotéz, kdy první hypotéza, tvrdící, že klienti velkých bank se necítí být svojí bankou okrádáni tak, jako klienti menších bank, je vyvrácena, zatímco druhá hypotéza, která tvrdí, že studenti pociťují účtování poplatků svojí bankou intenzivněji než ostatní skupiny respondentů, je naopak potvrzena.
Keywords: CSR; klient; Banka; produkt; spokojenost; strategie; výzkum; velké banky; malé banky
Thesis title: Attitude to clients in banking
Author: Jakubčinová, Lenka
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Matysová, Kamila
Opponents: Khelerová, Vladimíra
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis focuses on the position of banks on the Czech market, especially on their behavior towards clients. The topic is related to the issue of corporate social responsibility, as it follows up the issue of ethical behavior of banks. Four representatives, two large and two small banks were selected for this thesis. First, all four banks are presented and compared in terms of position on the Czech market, then they are analyzed as for their product portfolios and pricelist and, last but not least, there is a research done, in the form of a questionnaire among clients of these banks. Combining the results from all the methods named above, it can be said, that small banks are doing better concerning ethical behavior towards its clients. Also, two hypothesis that have been set are tested and the first hypothesis, that claims, that clients of large banks do not feel like being robbed of their bank as clients of smaller banks is rebutted, otherwise the second hypothesis, that claims that students feel charging bills by their bank more intensively than other groups of respondents, is confirmed.
Keywords: CSR; Bank; research; client; big banks; small banks; product; satisfaction; strategy

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 1. 2018
Date of submission: 7. 12. 2018
Date of defense: 22. 1. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/64596/podrobnosti

Files for download

    Last update: