Switzerland as a destination of international tourism

Thesis title: Švýcarsko jako destinace mezinárodního cestovního ruchu
Author: Jirušková, Pavlína
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Vaníček, Jiří
Opponents: Němečková, Kateřina
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá Švýcarskem jako destinací cestovního ruchu. Hlavním cílem práce je charakterizovat tuto destinaci a zjistit, jaké je její postavení na trhu mezinárodního cestovního ruchu. Dosažení tohoto cíle jsou věnovány první tři kapitoly, kde jsou nejprve vysvětleny důležité teoretické pojmy, na které navazuje popis země, například z historického, politického či ekonomického hlediska. Poté se práce zabývá analýzou cestovního ruchu v destinaci, kde je kladen důraz na předpoklady pro jeho rozvoj, domácí a příjezdový cestovní ruch a konkurenceschopnosti země v mezinárodním srovnání. Poslední část práce je věnována činnosti Švýcarské národní turistické kanceláře a za účelem jejího přínosu do praxe je zde prezentováno dotazníkové šetření, které zjišťovalo, jakým způsobem čeští cestovatelé vnímají Švýcarsko a jak moc jsou ochotni ho navštívit.
Keywords: ekonomika; konkurenceschopnost; mezinárodní cestovní ruch; Switzerland Tourism; dotazníkové šetření; Švýcarsko
Thesis title: Switzerland as a destination of international tourism
Author: Jirušková, Pavlína
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Vaníček, Jiří
Opponents: Němečková, Kateřina
Thesis language: Česky
Abstract:
The diploma thesis deals with Switzerland as a tourism destination. The main aim of the thesis is to characterize this destination and to determine its position on the international tourism market. Achieving this goal depends on first three chapters, which explain the important theoretical concepts followed by the description of the country, for example from a historical, political or economic point of view. Then the thesis deals with the analysis of tourism in Switzerland with emphasis on the conditions for its development, domestic and inbound tourism and the international competitiveness of the country. The last part of the thesis is dedicated to the activities of Switzerland Tourism, and in order to contribute to the practice, a questionnaire survey is presented. It tried to find out how Czech travelers perceive Switzerland and how much they are willing to visit this destination.
Keywords: Switzerland; economy; questionnaire survey; competitiveness; international tourism; Switzerland Tourism

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Cestovní ruch
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Tourism

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 9. 2017
Date of submission: 7. 12. 2018
Date of defense: 22. 1. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/62976/podrobnosti

Files for download

    Last update: