Selected managerial decision problems of secondary education

Thesis title: Vybrané manažerské rozhodovací problémy středoškolského vzdělávání
Author: Vozábová, Kristýna
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Přibyl, Vladimír
Opponents: Černý, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá vybranými rozhodovacími problémy konkrétní střední odborné školy a možnostmi řešení některých z nich. Teoretická část se věnuje rozboru marketingového prostředí školy a vysvětlení pojmů jako jsou marketingová komunikace, cílený marketing nebo strategické plánování rozvoje školy. V praktické části je provedena analýza trhu vzdělávání a současné demografické situace v populaci žáků základních škol a následně i SWOT analýza zkoumané školy. Dotazníkové šetření mezi žáky základních škol a jejich rodiči i stávajícími studenty školy má za cíl provést analýzu efektivity vynakládání finančních prostředků školy za účelem její propagace. K samotnému řešení problémů jsou použity vybrané metody manažerského rozhodování, které mají sloužit k odhalení příčin negativních jevů a jejich následků. Audit marketingových funkcí hodnotí produkt a jeho distribuci, cenu, marketingovou komunikaci školy včetně personálního obsazení a pedagogické přístupy. Závěrečné doporučení přináší možnosti řešení stávající nepříznivé situace v poklesu počtu studentů školy a nižší efektivnosti vynakládaných marketingových prostředků určených pro podporu zájmu z řad potenciálních uchazečů o studium.
Keywords: analýza trhu vzdělávání; efektivita vynakládaných financí na propagaci; metody manažerského rozhodování; marketingový audit; marketingové prostředí školy
Thesis title: Selected managerial decision problems of secondary education
Author: Vozábová, Kristýna
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Přibyl, Vladimír
Opponents: Černý, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis is focused on selected decision-making problems of one particular secondary vocational school including possible solutions of some of them. The theoretical part is devoted to the analysis of the marketing school-based environment and the clarification of terms such as marketing communication, target marketing or strategical development of schools. The practical part of the thesis deals with the analysis of education market, with the contemporary demographical situation concerning the number of pupils at basic schools and subsequently also with the SWOT analysis of the particular school. The questionnaire survey among pupils of local basic schools and their parents and among current students of the researched school aims to analyse the efficiency of expenses for school‘s marketing activities. The solving of the chosen problems itself is accomplished with using suitable methods for managerial decision which should reveal the causes of negative effects and their consequences. Marketing audit evaluates school’s product and its distribution, price, school‘s marketing communication including personnel staffing and pedagogical approach to students. The final recommendation brings a lot of options how to solve the current unfavourable situation causing the decline of the number of school‘s students and lower efficiency of expenses for marketing activities with the aim to raise the interest of potential applicants for studies at the particular school.
Keywords: marketing school-based environment; efficiency of expenses for school marketing activities; methods for managerial decision ; marketing audit; analysis of education market

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Exact Methods

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 2. 2017
Date of submission: 10. 12. 2018
Date of defense: 15. 1. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/61366/podrobnosti

Files for download

    Last update: