Merchandising of Czech Films on Domestic Market

Thesis title: Filmový merchandising českých filmů na domácím trhu
Author: Kačeňáková, Natálie
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Zamazalová, Marcela
Opponents: Čermáková, Karolína
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce je zaměřena na trh filmového a seriálového merchandisingu v českém prostředí. Práce má dvě hlavní části. V teoretické části je definován filmový merchandising včetně jeho historie a podob v zahraničí a na českém trhu. V teoretické části jsou dále popsána licenční práva. Aplikační část práce se soustředí na analýzu vnímání filmového merchandisingu filmovými a seriálovými diváky a dále pak na jeho potenciál na českém trhu. Druhým pohledem je pohled expertů a jejich postoje a zkušenosti s merchandisingem v rámci jejich oborů. Hlavním cílem diplomové práce je zhodnotit trh, identifikovat cílovou skupinu možných zájemců o merchandising a definovat potenciál českého filmového merchandisingu pro domácí trh. V práci jsou použity individuální hloubkové rozhovory, na které navazuje dotazníkové šetření, jehož cílem byla kvantifikace dat získaných z hloubkových rozhovorů. Expertní rozhovory byly použity pro identifikaci postojů a zkušeností oslovených expertů. Ze všech uskutečněných výzkumů jsou vyvozena některá marketingová doporučení.
Keywords: merchandising; film; seriál
Thesis title: Merchandising of Czech Films on Domestic Market
Author: Kačeňáková, Natálie
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Zamazalová, Marcela
Opponents: Čermáková, Karolína
Thesis language: Česky
Abstract:
Master's thesis is focused on the merchandising of films and series on the Czech market. Thesis is divided into two parts. Theoretical part is dealing with film merchandising itself, its history and different forms in the world and Czech Republic. Additionally, licensing rights are also discussed. Application part is focused on the analysis of merchandising attraction to film and series fans and its potential on Czech market. Another point of view is based on interviewing professionals, in order to gather their experience.The main goal of the Master's thesis is to evaluate the market, identify the target group of potential customers and define the potential of Czech film merchandising for the domestic market. In the thesis are used individual deep interviews, which are followed by a questionnaire, which quantifies the data gained from a deep interview. Interviews with experts are used to identify their experience with merchandising. From all conducted researches are concluded marketing recommendations.
Keywords: film; series; merchandising

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Arts Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 4. 11. 2017
Date of submission: 11. 12. 2018
Date of defense: 30. 1. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/64127/podrobnosti

Files for download

    Last update: