The Detection of Earnings Management in Selected Companies

Thesis title: Míra použití kreativního vykazování zisku ve vybraných společnostech
Author: Torovik, Anastassiya
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Peprníčková, Mariana
Opponents: Pelák, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této diplomové práce je rozebrat pojem, motivy a metody kreativního vykazování zisku, a to především na základě zahraniční literatury, a zhodnotit míru použití těchto metod ve vybraných společnostech v České republice. Práce je rozdělena na dvě části – teoretickou a praktickou. V teoretické části je v první kapitole vymezen pojmový aparát a popsán úvod do problematiky kreativního vykazování zisku. Druhá kapitola se věnuje motivům vedoucím k použití technik manipulace se ziskem. Třetí kapitola zkoumá metody řízení zisku a pro jejich lepší pochopení uvádí příklady z praxe. V praktické části je provedena analýza účetních závěrek vybraných českých společností za období 2015–2016 pomocí matematického modelu M-skóre prof. Beneishe, který měří pravděpodobnost manipulace s vykazovaným ziskem. Zjištěné výsledky jsou porovnány ve vztahu k obratu, sektoru a právní formě podnikání zkoumaných společností. Analýza ukázala, že podle kritéria obratu vykazují největší hodnoty ukazatele M-skóre v průměru společnosti s tržbami > 14 miliard Kč, podle sektoru – společnosti poskytující služby a dle právní formy podnikání - společnosti s ručením omezeným.
Keywords: kreativní vykazování zisku; earnings management; manipulace účetních výkazů; model Beneish; M-skór
Thesis title: The Detection of Earnings Management in Selected Companies
Author: Torovik, Anastassiya
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Peprníčková, Mariana
Opponents: Pelák, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this diploma thesis is to analyze the concepts, incentives and techniques of earnings management on the basis of foreign literature sources and assess its application in selected companies of the Czech Republic. This thesis is divided into two parts - theoretical and practical. The first section of the theoretical part defines the terminology and provides an introduction to the issue of the earnings management. The second chapter is devoted to incentives of the earnings manipulation. The third chapter is focused on earnings management techniques with included examples from practice providing better understanding of them. In practical part there is an analysis of selected companies financial statements for 2015 and 2016 annual report’s data based on the calculation of M-score according to the professor Beneish model which measures the probability of earnings manipulation. The results of the analysis are compared by the turnover, sector and legal form of the selected companies. The analysis showed, that according to the turnover the highest average M-score have companies with sales > 14 milliard CZK, in accordance with the sector – companies providing services and per legal form – limited liability companies.
Keywords: earnings management; financial statements manipulation; Beneish model; M-score; Creative accounting

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Účetnictví a finanční řízení podniku
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Deparment of Finacial Accounting and Auditing

Information on submission and defense

Date of assignment: 24. 11. 2017
Date of submission: 15. 12. 2018
Date of defense: 22. 1. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/63992/podrobnosti

Files for download

    Last update: