Analysis of the creation and implementation of strategies in the brewing industry

Thesis title: Analýza tvorby a realizace strategie v pivovarském odvětví
Author: Petrová, Iveta
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Dvořák, Jiří
Opponents: Tripes, Stanislav
Thesis language: Česky
Abstract:
Na území České republiky v posledních letech neustále rostou počty minipivovarů. Trh disponuje poměrně velkou nabídkou a zákazníci začínají být náročnější. Svět minipivovarů se začíná stávat velmi konkurenčním prostředí. Proto je velmi důležité, aby se minipivovary začaly věnovat své strategii, její tvorbě a realizaci. Pro tyto důvody se diplomová práce věnuje analýze tvorby a realizace strategie v pivovarském prostředí na území České republiky. Prostřednictvím kvalitativního výzkumu byly provedeny osobní rozhovory či rozhovory pomocí emailové komunikace a následně i terénní výzkum. Pro cíl práce byly nadefinovány dvě výzkumné otázky. První výzkumná otázka se zabývala formulací strategie v rámci vybraných minipivovarů. Cílem bylo zjistit, jestli je strategie stanovena formálně dle „business level“ či pouze podvědomě dle majitelů. Druhá výzkumná otázka se zabývala cenovou hladinou. Pomocí terénního výzkumu bylo cílem dojít k závěru a ověřit, zda se skutečně deklarovaná cena shoduje se zařazením jednotlivých zástupců minipivovarů. Po provedení výzkumů se došlo k závěru, že zákazníci přestávají být méně citliví na cenu a zajímá je především kvalita či dokonce i samotná výroba piva. Minipivovary jsou si touto skutečností vědomy a jejich strategie je postavena na podstatě konkurenční výhody v podobě kvalitního produktu, který poskytují za vyšší cenu. Jedná se o strategii diferenciační, která je při současných požadavků konzumentů piva nastavena účinně. Svět minipivovarů se však neustále zvětšuje, a proto by se minipivovary neměly spoléhat pouze na dobré pivo, protože to by v budoucnu nemuselo stačit. V rámci diplomové práce jsou proto detailněji rozepsána i doporučení pro minipivovary.
Keywords: minipivovar; strategie; pivo; kvalitativní výzkum
Thesis title: Analysis of the creation and implementation of strategies in the brewing industry
Author: Petrová, Iveta
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Dvořák, Jiří
Opponents: Tripes, Stanislav
Thesis language: Česky
Abstract:
In the Czech Republic, the number of microbreweries has steadily increased in recent years. The market has a fairly large offer and customers are getting more needs and wants. The world of a microbrewery is becoming a very competitive environment. Therefore, it is very important for the microbrewery to devote its strategy, its creation, and implementation. For these reasons, the diploma thesis focuses on the analysis and development of the strategy in the brewing environment in the Czech Republic. Through qualitative research, personal interviews and interviews were performed through e-mail communications and followingly also the field research. There were identified two research questions for the aim of the thesis. The first research question dealt with strategy formulation within selected microbreweries. The goal was to find out if the strategy is set formally at the "enterprise level" or only subconsciously according to the owners. The second research question dealt with the price level. Through field research, the goal has been achieved and whether the truly announced price corresponds to the inclusion of individual microbreweries. After the research was made concluded that customers are starting to be less price-sensitive and more interested in quality and beer production. Microbreweries are aware of this fact and their strategy is based on the essence of competitive advantages in the form of quality products that are provided for a higher price. This is a differentiation strategy that is set effectively with current beer requirements. But the world of microbreweries is constantly expanding, so small products should not only rely on the quality of the beer, as this may not be enough in the future. At the end of diploma thesis, there are made some recommendations for microbreweries at the base of research.
Keywords: strategy; qualitative research; microbrewery; beer

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 9. 3. 2017
Date of submission: 20. 12. 2018
Date of defense: 14. 1. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/61301/podrobnosti

Files for download

    Last update: