Quality assurance and measurement in higher education: comparative analysis

Thesis title: Quality assurance and measurement in higher education: comparative analysis
Author: Vašenda, Jan
Thesis type: Dissertation thesis
Supervisor: Čadil, Jan
Opponents: Kotýnková, Magdalena; Valenčík, Radim
Thesis language: English
Abstract:
My dissertation thesis deals with quality assurance and measurement in higher education. In my thesis, the Qualitative comparative analysis (QCA) was used to assess the impact of the accreditation schemes (the main accreditation approach, the involvement of labour market representatives, the possibility of competition of accreditation agencies) and also other relevant features (tuition fees, national language) of the higher education systems of 20 OECD countries on the quality of the higher education sector measured by a world ranking of national higher education systems. The analysis shows that the improvement-oriented accreditation schemes (focused mainly on the internal quality assurance mechanisms and processes) have more positive impact on quality than the ones focused only on the inputs to the learning process. The presence of labour market representatives also proved to have positive effects, though the possibility of competition between accreditation agencies does not. Finally, charging tuition fees seems to result in better quality of higher education. The findings also suggest that English-speaking countries do better in the ranking. The Czech accreditation previously did not focus on internal quality assurance processes and learning outcomes but rather on the quality of inputs into the process of teaching and learning. Empirical evidence shows that the main reasons for not granting accreditation were unsatisfactory credentials of the academic staff and issues related to the proposed programme curriculum. No attention was paid to the process of internal quality assurance and the student learning outcomes. On the contrary, the U.S. accreditation system puts its emphasis on the student learning outcomes and their analysis, which should be monitored by a well-functioning internal quality assurance system. The former accreditation system used in the Czech Republic did not have a positive impact on the higher education sector.It is still too early for any comprehensive analysis of the new accreditation scheme. The most important question to answer is what will be the main criterion for (not) granting the accreditation exercised by the accreditation officials, and whether we will really shift to a different model of accreditation. The long-term review of the decisions made by the National Accreditation Bureau will certainly be the subject of my future research.
Keywords: Higher Education; Quality Assurance; Accreditation; Qualitative Comparative Analysis (QCA); World University Rankings
Thesis title: Zajištění a měření kvality ve vysokém školství: komparativní analýza
Author: Vašenda, Jan
Thesis type: Disertační práce
Supervisor: Čadil, Jan
Opponents: Kotýnková, Magdalena; Valenčík, Radim
Thesis language: English
Abstract:
Má disertační práce se zabývá zajištěním a měřením kvality ve vysokém školství. Ve své práci jsem pomocí metody kvalitativní komparativní analýzy zhodnotil vliv národních akreditačních systémů a dalších relevantních faktorů (školné na veřejných vysokých školách, oficiální jazyk dané země) na kvalitu národních vysokoškolských systémů 20 zemí OECD měřenou pomocí žebříčku národních vysokoškolských systémů. Provedená analýza prokázala, že akreditační systémy zaměřené na procesy a mechanismy vnitřního zajištění kvality mají lepší vliv na kvalitu než systémy zaměřené pouze na vstupy do výukového procesu. Zapojení odborníků z praxe se rovněž ukázalo jako pozitivní, konkurence mezi akreditačními agenturami však k vyšší kvalitě nevede. Možnost účtovat školné studentům na veřejných školách vede k vyšší kvalitě. Zjištění mé analýzy rovněž ukazují, že si anglicky mluvící země vedou lépe v žebříčku. Minulý systém akreditace v České republice byl zaměřen primárně na vstupy do procesu výuky. Na vnitřní systém zajištění kvality a výsledky učení nebyl kladen důraz. Můj empirický výzkum v práci potvrdil, že hlavními důvody neudělení akreditace bylo nedostatečné personální zabezpečení a záležitosti spojené se studijním plánem. Vnitřní systém zajištění kvality a výsledky učení neměly na udělení akreditace vliv. Systém akreditace v USA naopak klade klíčový důraz na výsledky učení studentů a jejich vyhodnocování, což má být monitorováno dobře fungujícím systémem vnitřního zajištění kvality. Minulý akreditační systém v České republice neměl na sektor vysokého školství pozitivní dopady.Na základě zjištění formuluji doporučení na zavedení akreditačního systému s hlavním důrazem na procesy vnitřní zajištění kvality, na zapojení odborníků z praxe do akreditačního procesu a na zavedení školného na veřejných vysokých školách. Na podrobnou analýzu fungování nového systém akreditace v ČR je v tuto chvíli však brzy. Klíčovou roli budou hrát faktory (důvody) udělení či neudělení akreditace. Právě analýza rozhodnutí ohledně (ne)udělení akreditace v dlouhodobější perspektivě bude rozhodně předmětem mého budoucího výzkumu. Až na základě této analýzy bude možné jasně konstatovat, zda se zdejší systém akreditace opravdu posunul k jinému modelu, či nikoliv.
Keywords: zajištění kvality; akreditace; vysoké školství; kvalitativní komparativní analýza (QCA); světové žebříčky vysokých škol

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Hospodářská politika
Type of study programme: Doktorský studijní program
Assigned degree: Ph.D.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economic and Social Policy

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 6. 2017
Date of submission: 5. 2. 2019
Date of defense: 18. 2. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/68431/podrobnosti

Files for download

    Last update: