Key Determinants of the Coaching Process

Thesis title: Klíčové determinanty procesu koučování
Author: Honsová, Pavlína
Thesis type: Disertační práce
Supervisor: Jarošová, Eva
Opponents: Pauknerová, Daniela; Rymeš, Milan
Thesis language: Česky
Abstract:
Disertační práce se ve třech návazných výzkumech věnuje tématu klíčových determinant procesu koučování. První z nich se zabývá klíčovými pozitivními momenty v procesu koučování. Byla použita tematická analýza a identifikována čtyři zásadní témata v oblasti klíčových pozitivních momentů koučování: aha-momenty, momenty úlevy a uvolnění, momenty pozornosti, všímavosti a momenty spojené s exteriorizací problému. Ve druhém výzkumu byl navržen model, který syntetizuje klíčové determinanty ve vztahu k výsledkům koučování. Tento model byl testován pomocí strukturálního modelování. Z výsledků plyne, že motivace klienta a kompetence kouče mají zásadní vliv na výsledky koučování. Třetí výzkum se zaměřuje na porovnání metod reflexe, dalšího vzdělávání a oblasti praxe českých a evropských koučů v rámci rozsáhlého dotazníkového šetření. Mezi nejvýznamnější výsledky patří zjištění, že čeští kouči statisticky významně méně čtou výzkumy o koučování, méně se účastní webinářů, „peer“ skupin a konferencí a významně více koučují v oblastech kariérového koučování, životního koučování a koučování v oblasti zdraví a vzdělávání. Z práce plynou některé praktické implikace pro koučovací praxi, vzdělávání koučů a podnikovou praxi.
Keywords: pozitivní psychologie; koučování; strukturální modelování; mezinárodní výzkum
Thesis title: Key Determinants of the Coaching Process
Author: Honsová, Pavlína
Thesis type: Dissertation thesis
Supervisor: Jarošová, Eva
Opponents: Pauknerová, Daniela; Rymeš, Milan
Thesis language: Česky
Abstract:
The dissertation thesis deals with the topic of the key determinants of the coaching process in three consecutive studies. The first of them concerns key positive moments in the coaching process. Thematic analysis was applied and four key themes were identified: aha-moments, moments of relief and reassurance, moments of mindfulness and attentiveness and moments connected to exteriorization of the problem. In the second study, a model synthesizing the key determinants of the coaching outcomes was designed and tested using structural equation modelling. The results suggest that coachee motivation and coach competencies have a fundamental positive effect on coaching outcomes. The third study focuses on the comparison of Czech and European coaches in three areas: methods of reflection, continuous professional development and areas of practice. The results imply that Czech coaches read coaching research significantly less than their European peers. They also attend webinars, conferences and peer coaching groups less and they coach in the areas of career coaching, health/medical coaching, educational coaching and life coaching significantly more than the European sample. The dissertation has salient implications for the coaching, educational and organizational practice.
Keywords: coaching; positive psychology; structural equation modeling; international research

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Doktorský studijní program
Assigned degree: Ph.D.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Managerial Psychology and Sociology

Information on submission and defense

Date of assignment: 17. 11. 2015
Date of submission: 23. 4. 2019
Date of defense: 20. 6. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/55220/podrobnosti

Files for download

    Last update: