Applied austrian economics

Thesis title: Aplikovaná rakouská ekonomie
Author: Dvořák, Tomáš
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Arltová, Markéta
Opponents: Šafr, Karel
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se soustředí na využití rakouské školy ekonomického myšlení v oblasti empirického modelování. V teoretické části je představena rakouská škola s její historií a metodologií a následně je vybudována teorie hospodářských cyklů za pomoci základních modelů jako je trh zápůjčních fondů, hranice produkčních možností a Hayekova trojúhelníku. Praktická část práce se zabývá popisem základních makroekonomických proměnných ovlivňujících výstup národního hospodářství. Výběr proměnných je inspirován rakouskou literaturou. Statistické modelování je provedeno pomocí regresní analýzy. Konkrétně jsou využity ADL a ECM metody. Výsledky modelování reflektují více ekonomii hlavního proudu než rakouskou školu. Z toho důvodu statistický model není přesvědčivým argumentem pro platnost rakouské školy. Konec práce je věnován diskuzi nad výsledky a navržení alternativního přístupu k dalšímu výzkumu.
Keywords: hospodářské cykly; regresní analýza; rakouská ekonomie
Thesis title: Applied austrian economics
Author: Dvořák, Tomáš
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Arltová, Markéta
Opponents: Šafr, Karel
Thesis language: Česky
Abstract:
The master’s thesis is focused on the use of the Austrian school of economic thought in field of empirical modelling. Theoretical part introduces austrian school with it’s history and methodology and then is developed theory of bussiness cycles with help of basic models such as loanable funds market, production possibilities frontier and Hayekian triangle. Practical part of the thesis deals with a description of basic macroeconomic variables, which influence the national economy of United States. Variable selection is inspired by austrian literature. Statistical modelling is carried out by means of regression analysis. Specifically ADL and ECM methods has been applied. Results of modelling reflect more mainstream economics instead of Austrian school. Therefore statistical model is not persuasive argument in favor of Austrian school. The end of the thesis is dedicated to the discussion about findings and designing alternative approaches for the next research.
Keywords: austrian school; business cycles; regression analysis

Information about study

Study programme: Kvantitativní metody v ekonomice/Statistika
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Statistics and Probability

Information on submission and defense

Date of assignment: 27. 9. 2017
Date of submission: 24. 4. 2019
Date of defense: 6. 6. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/63217/podrobnosti

Files for download

    Last update: