The Role of Social Media in Public Diplomacy of the Czech Republic

Thesis title: Role sociálních médií ve veřejné diplomacii České republiky
Author: Roj, Martin
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Peterková, Jana
Opponents: Trávníčková, Zuzana
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá veřejnou diplomacií a sociálními médii. Práce v první části analyzuje důležitost veřejné diplomacie pro dosahování cílů zahraniční politiky státu a technologické vlivy, které podstatně mění její charakter ve 21. století. Druhá část práce nejprve komplexně analyzuje aktéry veřejné diplomacie České republiky a jejich užívání sociálních médií. Dále komplexní analýzu rozšiřuje podrobná komparativní analýza užívání sociální platformy Facebook vybranými aktéry české veřejné diplomacie. Komparativní analýza sleduje schopnost aktérů naplňovat tři základní dimenze veřejné diplomacie v digitálním prostoru - nastolování agendy, rozšiřování povědomí, podněcování konverzace. Na základě srovnání úspěšných aktérů s celkový stavem užívání sociálních médií ostatními aktéry je zhodnocena role sociálních médií ve veřejné diplomacii České republiky. Práce dále navrhuje vhodná opatření pro zlepšení užívání sociálních médií pro účely veřejné diplomacie.
Keywords: sociální média; veřejná diplomacie; digitalizace veřejné diplomacie; Public Diplomacy 2.0; Česká republika; Facebook
Thesis title: The Role of Social Media in Public Diplomacy of the Czech Republic
Author: Roj, Martin
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Peterková, Jana
Opponents: Trávníčková, Zuzana
Thesis language: Česky
Abstract:
The diploma thesis concerns itself with public diplomacy and social media. In the first chapter, the thesis analyses the importance of public diplomacy for achieving desired outcomes of state's foreign policy, as well as technological influences that are radically changing the nature of public diplomacy in the 21st century. The second part of the thesis analyses firstly the overall use of social media by actors of Czech public diplomacy. This overall complex analysis is then enhanced by a comparative analysis of selected actors of Czech public diplomacy and their usage of the Facebook platform. The comparative analysis observes the ability of an actor to successfully influence three dimensions of public diplomacy in the digital space - agenda-setting, presence-expansion, conversation-generating. The role of social media in public diplomacy of the Czech Republic is derived by comparing successful actors and their use of social media with the overall use of social media by the remaining actors. The thesis also offers applicable measures for enhancing positive effects of usage of social media for public diplomacy purposes.
Keywords: public diplomacy; digitalization of public diplomacy; Public Diplomacy 2.0; Czech Republic; Facebook; social media

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní politika a diplomacie
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International and Diplomatic Studies

Information on submission and defense

Date of assignment: 22. 6. 2017
Date of submission: 25. 4. 2019
Date of defense: 5. 6. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/62502/podrobnosti

Files for download

    Last update: