Virtual Worlds/Communities as Experimental Laboratories of Economics

Thesis title: Virtuálne svety/komunity ako experimentálne laboratóriá ekonómie
Author: Kozoň, Martin
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Šimůnková, Klára
Opponents: Kincl, Tomáš
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Diplomová práca sa zaoberá virtuálnou realitou a skúmaním spotrebného správania sa rezidentov v nej. Teoretická časť práce sa zameriava na popis virtuálnych svetov a ich členenie. Detailnejšie rozoberá menej pohlcujúce virtuálne svety (LIVE) typu World of Warcraft, alebo Second Life a uvádza ich využitie v dnešnom svete. Taktiež sa zaoberá popisom spotrebného správania, lifestyle a self-konceptom. Koniec teo-retickej časti je venovaný popisu avatara, ako virtuálnej identity rezidentov a ich spotrebnému chovaniu vo virtuálnych svetoch. V práci je takisto zmienka o virtuál-nych ekonomikách so zameraním na svet Second Life. Pomocou etnografického výskumu sa autor zapája do diania vo svete Second Life, v ktorom nadväzuje kontakt s ostatnými rezidentmi a pomocou hĺbkových rozhovorov s nimi sa snaží získať predstavu o spotrebnom chovaní rezidentov a ich aktivitách v tomto svete. Za po-moci terénneho denníka sa autor snaží čo najvýstižnejšie vykresliť dianie a motiváciu rezidentov k tráveniu množstva hodín vo virtuálnom svete. Na základe te-rénnych informácií sú dáta získané v teoretickej časti práce kriticky zhodnotené za pomoci literárnej rešerše a následne je vyvodený záver.
Keywords: virtuálny svet; avatar; lifestyle; Second Life; virtuálna identita; spotrebné chovanie; virtuálna ekonomika; self-koncept
Thesis title: Virtuální světy/komunity jako experimentální laboratoře ekonomie
Author: Kozoň, Martin
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Šimůnková, Klára
Opponents: Kincl, Tomáš
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá virtuální realitou a zkoumáním spotřebního chování rezidentů v ní. Teoretická část práce se zaměřuje na popis virtuálních světů a jejich členění. Detailněji rozebírá méně pohlcující virtuální světy (LIVE) typu World of Warcraft nebo Second Life a uvádí jejich využití v dnešním světě. Dále se zabývá popisem spotřebního chování, lifestyle a self-konceptem. Konec teoretické části je věnovaný popisu avatara jako virtuální identity rezidentů a jejich spotřebnímu chování ve virtuálních světech. V práci jsou zmíněny i virtuální ekonomiky se zaměřením na svět Second Life. Pomocí etnografického výzkumu se autor zapojuje do dění ve světě Second Life, ve kterém navazuje kontakt s ostatními rezidenty a pomocí hloubkových rozhovorů s nimi se snaží získat představu o spotřebním chování rezidentů a jejich aktivitách v tomto světě. Za pomoci terénního deníku se autor snaží co nejvýstižněji vykreslit dění a motivaci rezidentů k trávení množství hodin ve virtuálním světě. Na základě terénních informací jsou data získané v teoretické části práce kriticky zhodnocené za pomoci literární rešerše a následně je vyvozen závěr.
Keywords: avatar; virtuální identita; spotřební chování; virtuální ekonomika; self-koncept; lifestyle; virtuální svět; Second Life
Thesis title: Virtual Worlds/Communities as Experimental Laboratories of Economics
Author: Kozoň, Martin
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Šimůnková, Klára
Opponents: Kincl, Tomáš
Thesis language: Slovensky
Abstract:
This diploma thesis deals with virtual reality and exploring consumer behavior of residents in it. The theoretical part focuses on the description of virtual worlds and their classification. It discusses the low immersive virtual environments (LIVE) like World of Warcraft or Second Life in more detail and mentions their use in today's world. It also deals with the description of consumer behavior, lifestyle and self-concept. The end of the theoretical part focus on the description of the avatar, as the virtual identity of residents and their consumption behavior in virtual worlds. The work also mentions virtual economies focusing on the Second Life world. Through ethnographic research, the author enters in the world of Second Life, where he meets other residents and, through in-depth interviews with them, tries to find out the consumer behavior of residents and their activities in this world. With the help of a field journal, the author tries to depict the events and motivation of residents to spend many hours in the virtual world as precisely as possible. Based on the field information, the data obtained in the theoretical part of the thesis are critically evaluated with the help of a literature research and then the conclusion is drawn.
Keywords: virtual world; avatar; virtual identity; consumer behavior; virtual economy; self-concept; lifestyle; Second Life

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 24. 9. 2018
Date of submission: 25. 4. 2019
Date of defense: 31. 5. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/66893/podrobnosti

Files for download

    Last update: