The United Arab Emirates as a tourist destination with focus on Dubai

Thesis title: Spojené arabské emiráty jako destinace cestovního ruchu se zaměřením na Dubaj
Author: Balíková, Agáta
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Kalábová, Markéta
Opponents: Petrů, Zdenka
Thesis language: Česky
Abstract:
Hlavním cílem diplomové práce je zhodnotit celkové postavení Dubaje na mezinárodním trhu cestovního ruchu. Práce je rozdělena do tří hlavních kapitol. V první kapitole jsou vymezeny důležité pojmy jako mezinárodní cestovní ruch, destinace cestovního ruchu a metody jejího hodnocení a předpoklady pro rozvoj cestovního ruchu. Druhá kapitola se věnuje Spojeným arabským emirátům. kde jsou jednotlivé emiráty analyzovány z hlediska příjezdového cestovního ruchu. Část se zabývá také domácím a výjezdovým cestovním ruchem v SAE. Kapitola se věnuje také analýze ekonomiky v SAE, zmíněny jsou obchodní vztahy s ČR a české firmy působící v zemi. Třetí kapitola se zaměřuje na samotnou Dubaj. Tato kapitola pojednává o ekonomické a bezpečnostní situaci v destinaci, jsou charakterizovány jednotlivé dubajské čtvrti a nejpopulárnější turistické atraktivity. Zhodnocena je zde marketingová propagace Dubaje v ČR. Hlavní důraz této části je kladen na zhodnocení pozice destinace Dubaj na základě analýz statických dat cestovního ruchu. V této kapitole je také vytvořena SWOT analýza a prognóza dalšího vývoje cestovního ruchu v Dubaji. Pro účely diplomové práce bylo vytvořeno dotazníkové šetření, jehož cílem bylo zhodnotit vnímání Dubaje jako destinace cestovního ruchu. Dotazníkové šetření je v závěru práce vyhodnoceno.
Keywords: SWOT analýza; Dotazníkové šetření; Destinace cestovního ruchu; Spojené arabské emiráty; Dubaj
Thesis title: The United Arab Emirates as a tourist destination with focus on Dubai
Author: Balíková, Agáta
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kalábová, Markéta
Opponents: Petrů, Zdenka
Thesis language: Česky
Abstract:
The main goal of the diploma thesis is to analyze Dubai's overall position in the international tourism market. The thesis is divided into three main chapters. The first chapter defines important terms such as international tourism, tourism destination and methods of its evaluation, and also preconditions for tourism development. The second chapter deals with the United Arab Emirates and individual emirates are analyzed in terms of inbound tourism. This chapter also deals with domestic and outbound tourism in the UAE. Part of the chapter is devoted to analysis of the economy in the UAE, also discussing economic relations between UAE and the Czech Republic and also Czech companies operating in the UAE. The third chapter focuses on Dubai. This chapter discusses the economic and crime and safety situations in the destination. Individual districts of Dubai and the most popular tourist attractions are characterized here. This chapter deals with the marketing promotion of Dubai in the Czech Republic as well. The main focus of this chapter is analyses of Dubai as a tourist destination based on statistic tourism data. This chapter also presents a SWOT analysis and a forecast for the further development of tourism in Dubai. For deeper analysis a questionnaire survey was created to evaluate the Dubai as a tourism destination. The questionnaire survey is analyzed at the end of the thesis.
Keywords: SWOT analysis; Questionnaire survey ; Tourism destination; The United Arab Emirates; Dubai

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Cestovní ruch
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Tourism

Information on submission and defense

Date of assignment: 7. 2. 2018
Date of submission: 25. 4. 2019
Date of defense: 29. 5. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/64689/podrobnosti

Files for download

    Last update: