Norway as an international tourism destination

Thesis title: Norsko jako destinace mezinárodního cestovního ruchu
Author: Soukupová, Johana
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Vaníček, Jiří
Opponents: Chaloupková, Kateřina
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá Norskem jako destinací mezinárodního cestovního ruchu. Hlavním cílem diplomové práce je charakteristika této destinace. Mezi dílčí cíle práce pak patří zhodnocení potenciálu země pro cestovní ruch, zhodnocení současného stavu, odhad budoucích trendů a zhodnocení vztahů v rámci cestovního ruchu s Českou republikou. Destinace je nejprve identifikována především z pohledu geografie cestovního ruchu. Následně je analyzován cestovní ruch Norska, a to i včetně odhadu trendů do budoucna. Vztahům Norska a České republiky je věnována samostatná kapitola, kde jsou tyto vztahy rozebrány obecně ale i konkrétně v oblasti cestovního ruchu. Pro získání aktuálních a podrobných informací bylo dále provedeno i dotazníkové šetření a analýza nabídky cestovních kanceláří v České republice. Zjištěné informace byly závěrem shrnuty ve SWOT analýze a využity pro vlastní návrh produktu cestovního ruchu – zájezdu.
Keywords: mezinárodní cestovní ruch; geografie cestovního ruchu; Norsko; konkurenceschopnost; udržitelnost
Thesis title: Norway as an international tourism destination
Author: Soukupová, Johana
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Vaníček, Jiří
Opponents: Chaloupková, Kateřina
Thesis language: Česky
Abstract:
This Master’s thesis investigates Norway as an international tourism destination. The main aim of the thesis is to characterize this destination. The minor goals of the thesis encompass an evaluation of the country’s tourism potential, investigation of the current status, prediction of the future trends and evaluation of the relationships with the Czech Republic within tourism. The destination is firstly identified within the scope of the geography of tourism. Subsequently, Norwegian tourism is analysed including the predictions about the future trends. Then a separate chapter follows investigating the relationships between Norway and the Czech Republic, both generally and specifically. For the purpose of getting up-to-date and detailed information a survey was performed and also an analysis of the offer of tour operators in the Czech Republic. The obtained information were summarized in a SWOT analysis and exploited for creation of touristic product proposal – a trip.
Keywords: international tourism; geography of tourism; Norway; competitiveness; sustainability

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Cestovní ruch
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Tourism

Information on submission and defense

Date of assignment: 13. 3. 2017
Date of submission: 25. 4. 2019
Date of defense: 30. 5. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/61387/podrobnosti

Files for download

    Last update: