Selected aspects retail market in a particular area of the Capital City of Prague

Thesis title: Vybrané aspekty maloobchodního trhu v konkrétní lokalitě hl. m. Prahy
Author: Urbánek, Petr
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Zeman, Jiří
Opponents: Filipová, Alena
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá charakteristikou potravinového maloobchodního trhu v konkrétní lokalitě města Prahy. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy maloobchod a maloobchodní síť, dále jsou uvedeny různé druhy obchodních řetězců. V závěru teoretické části je definována metodologie územní analýzy. Praktická část je rozdělena na čtyři části – v první je charakterizovaná sledovaná lokalita v rámci hlavního města Prahy, a to po geografické, demografické a socioekonomické stránce. Ve druhé části jsou uvedeny závěry vlastního terénního kvantitativního výzkumu provedeného mezi zákazníky jednotlivých obchodních řetězců. Ve třetí části jsou zhodnoceny cenové hladiny retailů na základě sesbíraných aktuálních dat. Na závěr je provedena územní analýza a diskuze, zda je v dané lokalitě trh přesycen nebo naopak se zde vyskytuje prostor pro otevření nových prodejen.
Keywords: Maloobchodní síť; Retail management; Hlavní město Praha
Thesis title: Selected aspects retail market in a particular area of the Capital City of Prague
Author: Urbánek, Petr
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Zeman, Jiří
Opponents: Filipová, Alena
Thesis language: Česky
Abstract:
This master's thesis deals with characteristics of food retail market in a particular area of the city of Prague. In the theoretical part, concepts of retail business and retail network are explained, and various types of chain stores are listed. In the end of theoretical part, methodology of territorial analysis is explained. Practical part is divided into four parts – in the first, monitored territory within the Capital City of Prague is geographically, demographically and socioeconomically described. In the second part, results of own quantitative research, made within the customers of particular chain stores, are listed. In the third, price levels of stores are evaluated, given the data from own research. In the end, there is a discussion, if the market in this particular area is oversaturated or if there is a potential to open a new store.
Keywords: Capital City of Prague; Retail network; Retail management

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 25. 10. 2018
Date of submission: 26. 4. 2019
Date of defense: 4. 6. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/67529/podrobnosti

Files for download

    Last update: