The effect of negative advertisement on consumers’ decisions

Thesis title: Vliv negativní reklamy na nákupní chování spotřebitele
Author: Müllerová, Veronika
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Filipová, Alena
Opponents: Zeman, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývá vlivem negativní reklamy na nákupní chování spotřebitele. Jejím cílem je zhodnotit působení negativní reklamy na nákupní chování spotřebitele a porovnat, zda se liší reakce českého a amerického spotřebitele na takovou reklamu. Předpokládá se, že americký spotřebitel je sebevědomější, s čímž souvisí také větší rozhodnost a výraznější reakce. Úvodní část práce se věnuje vymezení pojmu reklama, spotřebitel a spotřební chování. Následuje představení určitých vybraných charakteristik spotřebitele českého i amerického a také představení reklam a událostí, které byly součástí dotazníkového šetření. V praktické části práce jsem pomocí dat získaných výzkumem porovnávala, jak se vliv konkrétních negativních reklam obsahujících kontroverzní prvky liší ve svém působení na spotřebitele českého a amerického.
Keywords: negativní reklama; kontroverze; český spotřebitel; americký spotřebitel; společenské vlivy
Thesis title: The effect of negative advertisement on consumers’ decisions
Author: Müllerová, Veronika
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Filipová, Alena
Opponents: Zeman, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor’s thesis deals with the effect of negative advertisement on consumers’ decisions. Its aim is to evaluate the impact of negative advertisement on consumers’ decisions and to compare whether the response of Czech and American consumers to such advertisement differs. It is assumed that American consumer is more confident, which is associated with greater determination and more distinctive response. The introductory part of the thesis deals with the definition of advertisement, consumer and consumer behaviour. The following is a presentation of certain selected characteristics of Czech and American consumers as well as the introduction of advertisements and events that were part of the questionnaire. In the practical part of the thesis, I compared the data obtained by the research on how the effect of specific negative advertisements containing controversial elements differs in its impact on Czech and American consumers.
Keywords: Czech consumer; American consumer; social influences; controversy; negative advertisement

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 24. 9. 2018
Date of submission: 26. 4. 2019
Date of defense: 6. 6. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/66909/podrobnosti

Files for download

    Last update: