Marketing focused on seniors

Thesis title: Marketing zaměřený na seniory
Author: Byelikova, Yuliya
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Filipová, Alena
Opponents: Zeman, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této diplomové práce je zjistit, zda senioři představují zajímavý cílový segment pro marketing a retailingové firmy, porozumět jejich nákupním zvyklostem a preferencím v oblasti nákupu potravinových výrobků a výběru maloobchodní prodejny. Práce se skládá se ze čtyř kapitol. První a druhá kapitola práce představují obecné marketingové poznatky o segmentaci trhu a spotřebním chování. Ve třetí a čtvrté kapitole práce je analyzován tržní potenciál skupiny spotřebitelů ve věku 65 a více let, dále je zhodnocena atraktivnost tohoto segmentu pro marketing a retailingové firmy, prezentovány poznatky o spotřebním chování a nákupních preferencích seniorů v oblasti nákupu potravin a výběru maloobchodní prodejny získané během kvantitativního výzkumu. Na základě výsledků výzkumu jsou také formulována doporučení retailingovým firmám.
Keywords: segmentace; spotřební chování; tržní potenciál seniorů; potraviny; maloobchodní služby; spotřebitelský výzkum
Thesis title: Marketing focused on seniors
Author: Byelikova, Yuliya
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Filipová, Alena
Opponents: Zeman, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this work is to find out whether seniors represent an interesting target segment of the customers for the marketing and retail companies, understand their buying habits and preference in the area of food purchase and the choice of retail store. This work consists of four chapters. The first and second chapters introduce general marketing knowledge about market segmentation and consumer behavior. The third and fourth chapters analyze market potential of consumer groups aged 65 and over, evaluate the attractiveness of this market segment for the marketing and retail companies, explore consumer behavior and purchase preferences of the elderly consumers in the areas of purchasing food products and choosing retail stores through quantitative research and give recommendation to retail companies.
Keywords: segmentation; consumer behavior; the market potential of the elderly; food; retail services; consumer research

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 17. 1. 2018
Date of submission: 26. 4. 2019
Date of defense: 28. 5. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/64473/podrobnosti

Files for download

    Last update: