Unfair commercial practices

Thesis title: Nekalé obchodní praktiky
Author: Teploukhova, Anastasia
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Hásová, Jiřina
Opponents: Švarc, Zbyněk
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá problematikou použití nekalých obchodních praktik. Cílem práce je vypracování doporučení k rozpoznání nekalých praktik a definování návrhu, jak se lze proti uvedeným nekalým praktikám bránit.První kapitola této práce definuje pojmy spotřebitele a podnikatele. Druhá kapitola obsahuje přehled současné české legislativy, analýzu harmonizace českého práva a priority budoucí spotřebitelské politiky. Dále jsou vymezený základní práva a povinnosti spotřebitele a podnikatele. Práce také obsahuje příklady nekalých obchodních praktik. V praktické části je provedeno dotazníkové šetření, jehož cílem je zjištění, nakolik dobře jsou spotřebitelé seznámeni s nekalými obchodními praktiky a se svými pravý.
Keywords: nekalé obchodní praktiky; ochrana spotřebitele; klamavá obchodní praktika; agresivní obchodní praktika; spotřebitelské organizace; spotřebitelské spory
Thesis title: Unfair commercial practices
Author: Teploukhova, Anastasia
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Hásová, Jiřina
Opponents: Švarc, Zbyněk
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor thesis deals with the use of unfair commercial practices. The aim of the thesis is to develop recommendations for recognizing unfair practices and defining a proposal how to defend against these unfair practices.The first chapter of this thesis defines the concepts of consumer and entrepreneur. The second chapter contains an overview of the current Czech legislation, an analysis of the harmonization of Czech law and the priorities of the future consumer policy. Furthermore, the basic rights and obligations of consumers and entrepreneurs are defined. The thesis also contains certain examples of unfair commercial practices. In the practical part, a questionnaire survey is carried out, the aim of which is to find out how well consumers can recognize unfair business practices and how well they know their rights.
Keywords: unfair commercial practices; consumer protection; misleading business practice; aggressive business practice; consumer organizations; consumer disputes

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Podnikání a právo
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Business and European Law

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 9. 2017
Date of submission: 27. 6. 2019
Date of defense: 29. 8. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/63019/podrobnosti

Files for download

    Last update: