Effect of complementary goods on dynamic pricing

Thesis title: Vliv komplementů na dynamickou cenotvorbu
Author: Poplštein, Karel
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Maryška, Miloš
Opponents: Plevka, Václav
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá tématem dynamické cenotvorby, respektive algoritmického počítání optimální ceny produktů na e-shopech z vymodelovaných poptávkových křivek pomocí strojového učení. Práce zkoumá, jaký vliv na tyto poptávkové křivky mají produkty, které zákazníci často nakupují společně a jejím cílem je rozšířit modely o tyto nové prediktory a prozkoumat jejich vliv na přesnost modelů a tím i na výpočet výsledné optimální ceny. K identifikaci těchto asociačních pravidel v transakční historii e-shopu je v práci využito postupů analýzy nákupního košíku, pro jehož implementaci v jazyce R práce poskytuje návod. Zároveň poskytuje pohled na architekturu současného řešení, a jak do něj nové prediktory jsou implementovány. Nakonec poskytuje porovnání rozšířených modelů a modelů původních, následované diskuzí nad těmito výsledky, které potvrzují původní hypotézu o zpřesnění modelů vlivem komplementů.
Keywords: dynamická cenotvorba; regresní analýza; analýza nákupního košíku
Thesis title: Effect of complementary goods on dynamic pricing
Author: Poplštein, Karel
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Maryška, Miloš
Opponents: Plevka, Václav
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis addresses the topic of dynamic pricing, or more specifically finding optimal prices of products on e-shop utilizing demand curves approximated by machine learning models. The thesis examines the effect of complementary products that customers often buy together and aims to extend these models with new predictors relating to these products and try to reduce the prediction error this way thus improving the optimized price output. The thesis contains an R implementation of market basket analysis to identify these association rules in the transaction history as well as instructions on how to use it. Afterwards it describes a high-level architecture of the current solution and specifies how the new predictors are added into it. Finally, it provides a comparison between the original and extended models followed by a discussion of the results that supports the original hypothesis that dynamic pricing models can be made more accurate by adding the effect of complements.
Keywords: dynamic pricing; regression analysis; market basket analysis

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informační systémy a technologie
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Information Technologies

Information on submission and defense

Date of assignment: 5. 10. 2018
Date of submission: 28. 4. 2019
Date of defense: 31. 5. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/67693/podrobnosti

Files for download

    Last update: