The company and its ability to succeed in global competition

Thesis title: Podnik a jeho schopnost prosadit se v celosvětové konkurenci
Author: Filipava, Katsiaryna
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Heřman, Jan
Opponents: Štamfestová, Petra
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce hodnotí konkurenceschopnost podniku Kofola ČeskoSlovensko a.s. na mezinárodním trhu. Důraz je kladen na strategickou analýzu, včetně analýzy finanční, a to hlavně pro dceřinou společnost Kofola a.s. podnikající na českém trhu. Pro výzkum byla vybrána hlavní činnost podniku – výroba a prodej nealkoholických nápojů, avšak také se zřetelem na jiné výrobky a značky patřící společnosti. Práce je rozdělená do tří částí. První dvě jsou teoretické, vysvětlují nutné pojmy a opodstatňují použití následujících analýz: PESTLE, analýza Brand Image, Porterův model pěti sil, VRIO, mapa konkurenčních skupin, finanční analýza, matice McKinsey a SWOT. Na teorii navazuje část praktická, kde jsou uvedené nástroje aplikovány na data zkoumaného podniku. Závěr obsahuje evaluaci strategie podniku, schopnost se jí držet a plnit ji v předem určené době. Autorka také nabízí další strategie, které by z jejího hlediska byly pro podnik přínosné.
Keywords: Brand Image; Strategická analýza; konkurenceschopnost; mezinárodní trh
Thesis title: The company and its ability to succeed in global competition
Author: Filipava, Katsiaryna
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Heřman, Jan
Opponents: Štamfestová, Petra
Thesis language: Česky
Abstract:
The ability of Kofola ČeskoSlovensko a.s. to succeed in global competition is evaluated in this thesis. Emphasis is put on strategic analysis which also includes financial analysis and is made mainly for the main company’s subsidiary Kofola a.s. operating in the Czech market. The main activity of the company - production and sale of non-alcoholic beverages - was chosen for the research, but other products and brands owned by the company are also analyzed where needed. The thesis is divided into three parts. The first two are theoretical, here the necessary concepts are explained and the following analyses are justified: PESTLE, Brand Image analysis, Porter's five forces model, VRIO, competitive group map, financial analysis, McKinsey matrix and SWOT. The theory is followed by the practical part, where tools are applied to the data of the surveyed company. In the conclusion the company's strategy is evaluated together with its ability to put the plans into practice within a predetermined deadline. Furthermore, some strategies that would be beneficial for the company from the point of view of the author of the thesis are suggested as a part of the conclusion.
Keywords: Strategic analysis; international market; competitiveness; Brand Image

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of strategy

Information on submission and defense

Date of assignment: 16. 7. 2018
Date of submission: 28. 4. 2019
Date of defense: 4. 6. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/66409/podrobnosti

Files for download

    Last update: