Automotive market segmentation

Thesis title: Segmentace automobilového trhu
Author: Med, Ondřej
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Truhlář, Filip
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem práce je odkrytí segmentů na trhu automobilových vozů. Teoretická část uvádí do problematiky a propojuje proces segmentace s dalšími navazujícími kroky targetingu a positioningu. Metodická část vysvětluje použité analýzy a jejich funkci. Praktická část propojuje část výzkumnou s následnou tvorbou značky. Segmentace je provedena na základě životních hodnot a sleduje, jakým způsobem se od sebe jednotlivé skupiny dělí a to vzhledem k jejich spotřebitelským zvyklostem. Segmentace na základě životních hodnot je provedena pomocí sekundárního výzkumu, provedeného z databáze MML-TGI. V této části výzkumu je využita faktorová analýza, shluková analýza, MCART analýza, korespondenční analýza a popisná statistika. Pro bližší poznání nejvhodnějšího segmentu je dále veden primární kvalitativní výzkum, který dále zkoumá preference a postoje spotřebitelů. Výzkum je prováděn za účelem zjištění vhodnosti produktu nově příchozí značky na trhu automobilů.
Keywords: segmentace trhu; MCART; STDC; černá skříňka spotřebitele; Marketingový výzkum
Thesis title: Automotive market segmentation
Author: Med, Ondřej
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Truhlář, Filip
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this thesis is to uncover segments on the automotive market. We start off with the theoretical part introducing the issue of the segmentation and linking the process with other follow-up steps of targeting and positioning. After the issue has been introduced we move on to the methodical part that explains used analyses and their function. As soon as we have finished the theoretical part the practical part that connects the research part with the subsequent brand building follows. The Segmentation is based on life values and monitors how each group divides itself due to their consumer habits. Life-based segmentation is carried out through secondary research, conducted from the MML-TGI database. In this part of the research, factor analysis, cluster analysis, MCART analysis, correspondence analysis and descriptive statistics are used. In order to get a better understanding of the most suitable segment, there is also a primary qualitative research, which further examines consumer preferences and attitudes. Research is conducted to determine the suitability of the new brand's product on the car market.
Keywords: Market Research; MCART; The black box of consumer behavior; Market Segmentation; STDC

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 11. 9. 2018
Date of submission: 30. 4. 2019
Date of defense: 18. 6. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/67291/podrobnosti

Files for download

    Last update: