Stereotypes sell: Analysis of stereotypes in advertising

Thesis title: Stereotypy prodávají: analýza stereotypů v reklamě
Author: Irzhanov, Eldar
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Šimůnek, Michal
Opponents: Šimůnková, Klára
Thesis language: Česky
Abstract:
Záměrem této bakalářské práce je analýza reklam, ve kterých se objevují genderové stereotypy. Analýza bude mít kvalitativní podobu. Hlavním instrumentem je sémiotika. Tato práce bude většinou opřena o práci Ervinga Goffmana, který identifikoval základní druhy reprezentace genderu (genderových stereotypů) v reklamě. Analýza bude zaměřená na reklamy několika konkrétních druhů produktů, ve kterých se stereotypy projevují nejčastěji a jsou nejvíc vyjádřené – například parfémy, výrobky určené pro péči o domácnost, oblečení, kosmetika apod. Výstupem analýzy je odhalení a popis genderových stereotypů v reklamách z různých oblastí.
Keywords: sémiotika; kvalitativní analýza; Goffman; gender; genderové stereotypy
Thesis title: Stereotypes sell: Analysis of stereotypes in advertising
Author: Irzhanov, Eldar
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Šimůnek, Michal
Opponents: Šimůnková, Klára
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this bachelor thesis is to analyze the advertisements in which gender stereotypes appear. The analysis will be qualitative. The main instrument is semiotics. This work will be mostly based on the work of Erving Goffman, who identified the basic types of gender representation in advertising. The analysis will focus on the advertising of several specific types of products in which stereotypes manifest themselves most often and are most expressed - for example, perfumes, home care products, clothing, cosmetics, etc. The outcome of the analysis is the detection and description of gender stereotypes in ads from various industries.
Keywords: semiotics; qualitative analysis; Goffman; gender; gender stereotypes

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Social Sciences

Information on submission and defense

Date of assignment: 26. 9. 2018
Date of submission: 8. 5. 2019
Date of defense: 4. 6. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/67034/podrobnosti

Files for download

    Last update: