Antecedents of successful private label business in the Czech retail environment

Thesis title: Antecedents of successful private label business in the Czech retail environment
Author: Trofimchuk, Iuliia
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Olšanová, Květa
Opponents: Neumannová, Pavla
Thesis language: English
Abstract:
The development of private label brands is one of the most promising directions for connection between retailers and customers. Private label brands have grown from cheap second-rate products to the competitors to popular manufacturer brands. This master’s thesis studies customers’ perception of private label brands in the Czech Republic and key success factors which influence customers’ decisions during buying private label brands. It evaluates the relationship between the development of private label brands, the retailers’ strategies and customers’ perception. After an investigation of theoretical review and previous studies of this topic, five research questions have been formulated which helped to analyze the purchasing behaviour of Czech customers towards private label brands (based on quantitative research amongst private labels buyers in the Czech Republic). The key findings of this thesis are determined factors which influence customers' perception of private label brands in the Czech Republic as well as the success of retailers' strategies in this field.
Keywords: Private label brands; manufacturer brands; customers’ perception; retailers’ strategy; purchasing behavior
Thesis title: Předpoklady pro úspěšný rozvoj privátních značek na českém maloobchodním trhu
Author: Trofimchuk, Iuliia
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Olšanová, Květa
Opponents: Neumannová, Pavla
Thesis language: English
Abstract:
Vývoj privátních značek maloobchodních řetězců je jedním ze slibných konceptů pro budování vztahů mezi maloobchodem a zákazníky. Privátní značky se mnohde vyvinuly z původně levných komoditních produktů do značek konkurenceschopných s nákladně budovanými značkami výrobců. Tato diplomová práce se zabývá tím, jak zákazníci vnímají privátní značky maloobchodníků a jaké jsou klíčové faktory jejich úspěchu na českém trhu. Vyhodnocuje vztahy mezi vývojem privátních značek, jejich vnímáním ze strany zákazníků a strategiemi maloobchodu. Na základě rešerše odborné literatury věnované vývoji privátních značek a jejich vnímání zákazníky bylo stanoveno pět výzkumných otázek, jejichž vyhodnocení prostřednictvím analýzy výsledků vlastního kvantitativního výzkumu (mezi zákazníky privátních značek) ozřejmilo nákupní chování českých zákazníků ve vztahu k privátním značkám. Závěrem práce jsou tak faktory, které ovlivňují vnímání privátních značek na maloobchodním trhu v ČR a předpoklady pro jejich úspěšný vývoj a obchod.
Keywords: strategie maloobchodníků; značky výrobců; vnímání zákazníků; nákupní chování; Privátní značka

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/International Business - Central European Business Realities
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 9. 4. 2018
Date of submission: 30. 4. 2019
Date of defense: 3. 6. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/65711/podrobnosti

Files for download

    Last update: