The importance of primary groups in consumer purchasing decisions

Thesis title: Význam primárnych skupín v kúpnom rozhodovaní spotrebiteľa
Author: Poláková, Lucia
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Vávra, Oldřich
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Na spotrebiteľské správanie pôsobia významnou mierou primárne skupiny, ktoré majú priamy vplyv na kúpne rozhodovanie spotrebiteľa. Cieľom predkladanej bakalárskej práce bolo identifikovať a kvantifikovať vplyv vybranej primárnej skupiny – Ostatní, kam sa zaraďujú priatelia, susedia a kolegovia, pri kúpnom rozhodovaní spotrebiteľa. V teoretickej časti sme definovali základné pojmy týkajúce sa danej problematiky – spotrebiteľ a jeho správanie, kúpne rozhodovanie spotrebiteľa a faktory ovplyvňujúce jeho správanie. Nasledovne sme prostredníctvom obsahovej analýzy troch vybraných časopisov skúmali výskyt a zastúpenie jednotlivých primárnych skupín pri propagácií produktov. Produkty so signifikantným zastúpením boli ďalej skúmané prostredníctvom dotazníka, ktorého hlavným účelom bolo skúmať vplyv primárnych skupín počas kúpneho procesu. Prostredníctvom sekundárnych údajov z projektu MML-TGI sme zisťovali mieru ovplyvniteľnosti názoru respondentov, ktorú sme následne porovnali so zisteniami z dotazníka. Na základe analýzy získaných výsledkov sme zistili, že význam primárnej skupiny ostatní sa prejavuje vo všetkých fázach spotrebiteľského správania, avšak je diferencovaný podľa charakteru produktu a sociodemografických charakteristík spotrebiteľa.
Keywords: primárne skupiny ; Spotrebiteľ; kúpny rozhodovací proces
Thesis title: Význam primárních skupin v kupním rozhodovaní spotřebitele
Author: Poláková, Lucia
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Vávra, Oldřich
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Na spotřebitelské chování působí významnou mírou primární skupiny, které mají přímý vliv na kupní rozhodování spotřebitele. Cílem předkládané bakalářské práce bylo identifikovat a kvantifikovat vliv vybrané primární skupiny – Ostatní, kam se zařazují přátelé, sousedé a kolegové, při kupním rozhodování spotřebitele. V teoretické části jsme definovali základní pojmy týkající se dané problematiky – spotřebitel a jeho chování, kupní rozhodování spotřebitele a faktory ovlivňující jeho chování. Následovně jsme prostřednictvím obsahové analýzy tří vybraných časopisů zkoumali výskyt a zastoupení jednotlivých primárních skupin při propagací produktů. Produkty se signifikantním zastoupením byly dále zkoumány prostřednictvím dotazníku, jehož hlavním účelem bylo zkoumat vliv primárních skupin během kupního procesu. Prostřednictvím sekundárních údajů z projektu MML-TGI jsme zjišťovali míru ovlivnitelnosti názoru respondentů, kterou jsme následně porovnali se zjištěními údaji z dotazníku. Na základě analýzy získaných výsledků jsme zjistili, že význam primární skupiny ostatní se projevuje ve všech fázích spotřebitelského chování, avšak je diferencovaný podle charakteru produktu a sociodemografických charakteristik spotřebitele.
Keywords: spotřebitel; kupní rozhodovací proces; primární skupiny
Thesis title: The importance of primary groups in consumer purchasing decisions
Author: Poláková, Lucia
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Vávra, Oldřich
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Consumer behavior is significantly affected by primary groups which have a direct impact on consumer purchasing decisions. This bachelor thesis aimed to identify and quantify the influence of the selected primary group - Others, which consist of friends, neighbors, and colleagues, on the consumer's purchasing decisions. In the theoretical part, we had defined the basic concepts related to the studied issue - consumer and his/her behavior, consumer purchasing decisions and factors affecting consumer's behavior. Subsequently, through the content analysis of three selected journals, we examined the occurrence and representation of individual primary groups in product promotion. Significantly represented products were further examined through a questionnaire whose main purpose was to investigate the impact of primary groups during the purchasing process. Using secondary data from the MML-TGI project, we measured the degree of influence of the respondents' opinion which we then compared with the findings from the questionnaire. Based on the analysis of the obtained results, we found that the importance of the primary group is manifested at all stages of consumer behavior but is differentiated according to product and socio-demographic characteristics of the consumer.
Keywords: consumer; consumer purchasing decisions; primary groups

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 10. 1. 2018
Date of submission: 3. 5. 2019
Date of defense: 11. 6. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/66105/podrobnosti

Files for download

    Last update: