Strategic Analysis of a chosen company

Thesis title: Strategická analýza vybraného podniku
Author: Sloup, Matěj
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Fiala, Roman
Opponents: Závodný Pospíšil, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Obsahem této diplomové práce je vypracování strategické analýzy podniku pohybující-ho se v oblasti pokladních a platebních systémů na několika Evropských trzích a dále expandujícího na trh globální. Cílem této práce je zanalyzování společnosti pomocí základních ověřených a veřejně uznávaných metod a postupů, vytvoření reálného po-souzení situace podniku a následného návrhu zásadních strategických kroků podporu-jící růst či stabilizaci podniku, a to zejména směrem k mezinárodní expanzi. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy spojené s obsahem této práce. Tyto pojmy a jejich výklad je použit ke zpracování praktické části. Pomocí metody PEST bude zpracována analýza makro okolí a faktorů ovlivňujících trh výskytu a také výzvy mezinárodního prostředí. V mikro okolí se zaměříme na Porterův model pěti sil a vnitřních zdrojů podniku pomocí analýzy VRIO. Celková konkurenční situace podniku je zhodnocena skrze SWOT analýzu. Na závěr dochází k obecnému navržení strategie podložené maticí IE, na jejímž základě je dále vytvořena a zvolena pro podnik specific-ká pětiletá růstová strategie rozdělená na navazující 4 rámcové substrategické části. V diplomové práci jsou použity jak znalosti získané v průběhu studia, tak zkušenosti zís-kané v pozici člena managementu této společnosti.
Keywords: strategická analýza; analýza podniku; mezinárodní společnost; pokladní systémy; business model
Thesis title: Strategic Analysis of a chosen company
Author: Sloup, Matěj
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Fiala, Roman
Opponents: Závodný Pospíšil, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
The content of this thesis is to elaborate a strategic analysis of a company in the field of cash and payment systems present on several European markets and further expan-ding into the global market. The aim of this work is to analyze the company by means of main verified and publicly recognized methods and procedures, to create a real as-sessment of the company situation and the subsequent proposal of fundamental strate-gic steps supporting the growth or stabilization of the company, especially towards international expansion. In the theoretical part there are defined basic terms connected with the content of this work. These terms and their interpretation are used to elaborate the practical part. Using the PEST method, an analysis of the macro environment and factors influencing the market of the occurrence as well as the challenges of the interna-tional environment will be elaborated. In the micro environment we will focus on Por-ter's model of five forces and internal resources of the company will be analyzed using VRIO analysis. The overall competitive situation of the company is evaluated through SWOT analysis. In conclusion, a general strategy based on the IE matrix proposed in sense of a specific five-year growth strategy and is divided into four framework sub-strategic parts. The diploma thesis uses both the knowledge gained during the study and the experience gained as a member of the management of this company.
Keywords: strategical analysis; analysis of company; international company; point-of-sales system; business model

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 2. 2019
Date of submission: 3. 5. 2019
Date of defense: 10. 6. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/68773/podrobnosti

Files for download

    Last update: