Does working during college has a negative impact on academic outcomes?

Thesis title: Má práce během vysokoškolského studia negativní dopad na studijní výsledky?
Author: Schindlerová, Zuzana
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Brožová, Dagmar
Opponents: Čermáková, Klára
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce zkoumá vliv práce během studia na studijní výsledky. Průzkum je zaměřen na studenty bakalářských a magisterských oborů Vysoké školy ekonomické v Praze. Zdrojem dat je vlastní dotazníkové šetření probíhající v dubnu 2019 a čítající 385 respondentů. Model pracuje se vzorkem 383 pozorování a 12 vysvětlujícími proměnnými. Závislou proměnnou je průměr známek za odstudované předměty a exogenní proměnné, které na studijní výsledky mohou mít vliv, jsou následující: pohlaví, studium, ročník studia, průměrný počet hodin týdně věnovaných přípravě do školy přes semestr, průměrný počet hodin týdně věnovaných přípravě do školy během zkouškového období, motivace, vzdělání rodičů, práce během studia na vysoké škole, práce na střední škole, práce v oboru, průměrný počet odpracovaných hodin za týden a počet let zkušeností. Model je odhadnut v programu EViews pomocí metody nejmenších čtverců. Zkoumanou hypotézou je, zda práce nad 20 hodin týdně negativně ovlivňuje studijní výsledky. Jelikož se vliv z důvodu statistické nevýznamnosti neprokázal, je zkoumána druhá hypotéza, zda práce nad 30 hodin za týden negativně ovlivňuje studijní výsledky. Tuto hypotézu se však také nepodařilo potvrdit, můžeme tedy předpokládat, že práce během studia nemá u studentů Vysoké školy ekonomické v Praze negativní vliv na studijní výsledky. Co však průměr známek za odstudované předměty ovlivňuje je motivace, počet hodin týdně věnovaných přípravě do školy během semestru, prodlužování studia, magisterské studium a zkušenost s prací ze střední školy. Až na prodlužování studia a práci během střední školy, všechny statisticky významné proměnné mají na studijní výsledky pozitivní vliv.
Keywords: trh práce; vysokoškolské vzdělání; lidský kapitál; part-time; full-time
Thesis title: Does working during college has a negative impact on academic outcomes?
Author: Schindlerová, Zuzana
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Brožová, Dagmar
Opponents: Čermáková, Klára
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor’s thesis investigates the influence of working during studies on study results. The thesis is mainly concerned with students of bachelor’s and master’s programmes at University of Economics, Prague. The main source of data for the empirical part is a self-prepared survey which has been carried out in April 2019 and has been answered by 385 participants. The model is based on 383 observations and 12 explanatory variables. The dependent variable is the average grade of studied classes. External variables are represented by sex, type of study course, study year, average number of hours spent on school preparation during semester and during finals, motivation, parent’s education, working during studies in university, working during studies in high school, working in a related field, average number of hours worked and years of experience. The modelling has been done using the EViews software by ordinary least squares method. The first hypothesis being challenged is if working more than 20 hours a week has a negative impact on academic outcomes. Because this hypothesis has not been proven with any statistical reliability, a second hypothesis was postulated. This hypothesis is if working more than 30 hours a week has a negative impact on study results. The second hypothesis has also not been proven. Based on these results, we came to conclusion that working during studies at University of economics, Prague does not have a statistically significant negative impact on study results. On the other hand, we have found statistically significant impact of motivation, number of hours spent studying during semester, not prolonging the study course, studying a master’s course and experience with working in high school. Except for the last one, all of these external variables have a positive impact on academic outcomes.
Keywords: labor market; higher education; full-time; human capital; part-time

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 2. 2019
Date of submission: 10. 5. 2019
Date of defense: 10. 6. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/68775/podrobnosti

Files for download

    Last update: