The influence of children on parents‘ buying behavior

Thesis title: Vliv dětí na nákupní chování rodičů
Author: Holovský, Jan
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Zamazalová, Marcela
Opponents: Smrčková, Gabriela
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zaměřuje na nákupní a spotřební chování rodiny. Pozornost věnuje především tomu, zda může dítě ovlivnit své rodiče v jejich nákupním rozhodování a jakým způsobem. Dále věnuje pozornost jednotlivým produktovým kategoriím a zkoumá, u kterých je se vliv dětí projevuje výrazněji. V teoretické části práce jsou rozebrány pojmy, které souvisí se spotřebním chováním a nákupním procesem. Zabývá se také právním hlediskem cílené komunikace vůči dětem. V praktické části se práce věnuje analýze sekundárních dat z projektu MML-TGI a několika studiím, které se problematikou vlivu dětí na nákupní chování rodičů zabývají. V rámci praktické části této práce byla rovněž analyzována primární data z dotazníkového šetření.
Keywords: vliv dětí; produktové kategorie; nákupní proces; rodinný nákup; spotřební chování
Thesis title: The influence of children on parents‘ buying behavior
Author: Holovský, Jan
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Zamazalová, Marcela
Opponents: Smrčková, Gabriela
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis is focused on the shopping and consumer behavior of the family. The attention is primarily focused on the fact whether children can influence their parents in their purchasing decisions and how. Furthermore, it pays attention to several product categories and examines where the children influence is more significant. In the theoretical part of the thesis, the concepts related to consumer behavior and purchasing process are discussed. It also focuses on the legal aspects of targeted communication on children. In the practical part, the thesis deals with the analysis of the secondary data from the project MML-TGI and several studies that are related to the issue of the influence of the children on shopping behavior of parents. The primary data from questionnaire survey are also analyzed within the practical part of this thesis.
Keywords: influence of children; consumer behavior; purchasing process; family purchase; product categories

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 5. 2018
Date of submission: 9. 5. 2019
Date of defense: 11. 6. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/66090/podrobnosti

Files for download

    Last update: