The effect of reputation on final selling prices on eBay

Thesis title: Efekt hodnocení prodejců na finální ceny v aukcích na eBay.com
Author: Pernický, Tomáš
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Miklánek, Tomáš
Opponents: Cingl, Lubomír
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce si klade za cíl analýzu vlivu hodnocení prodejce na jeho výsledné ceny v aukčníchformátech auction a buy it now na eBay. Pro tyto účely byla extrahována data o 103 239ukončených aukcích mobilních telefonů od unikátních prodejců. Modelem regresnídiskontinuity byl zkoumán průměrný lokální efekt na hranici zlomu s hodnocením prodejce100 %. Z empirické analýzy vyplynuly dva hlavní závěry. Za prvé, zvýšení celkového počtuhodnocení prodejce o 1 % zvyšuje průměrné ceny aukcí o 0,011–0,015 % u formátu buy it nowa o 0,017–0,03 % u formátu auction. Tento výsledek je statisticky signifikantní a robustníkolem dalších fokálních bodů. Za druhé, prodejci s procentuálním hodnocením 100 % získávajíve formátu buy it now v průměru o 0,95–3,47 % nižší vítězný příhoz, ale naopak ve formátuacution o 6,15–11,62 % vyšší než kontrolní skupina s nižším hodnocením o jeden procentníbod. Marginální zvýšení hodnocení prodejce však v tomto případě není dostatečně robustní,aby se dalo generalizovat jako dokázaný efekt.
Keywords: internetové aukce; eBay; reputace
Thesis title: The effect of reputation on final selling prices on eBay
Author: Pernický, Tomáš
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Miklánek, Tomáš
Opponents: Cingl, Lubomír
Thesis language: Česky
Abstract:
This paper examines the impact of seller ́s reputation on auction price per buy it now andauction format on eBay. For this purpose, data set with 103 239 unique sold auctions of mobilephones was extracted. Using regression discontinuity design, average treatment effect wasestimated around threshold value given by 100 % reputation score. Two main conclusions werereached. Firstly, increasing total feedback score by 1 % leads to average increase in auctionprice by 0,011–0,015 % in auction format buy it now and about 0,017–0,03 % in auction. Thisfinding was robust across models with different focal points. Secondly, sellers with 100 %percentage score receive on average 0,95–3,47 % smaller final bid in buy it now format, butabout 6,15–11,62 % higher winning bid in auction compared to the control group with onepercentage point lower score. Marginal increase in seller ́s score is not enough robust to beconsidered as general finding.
Keywords: eBay; reputation; online auctions

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomická analýza
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 15. 10. 2018
Date of submission: 10. 5. 2019
Date of defense: 13. 6. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/67353/podrobnosti

Files for download

    Last update: