Set of metrics for e-shop Internet Mall, a.s

Thesis title: Model metrik elektronického obchodu Mall.cz
Author: Tichý, Ondřej
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Novotný, Ota
Opponents: Táborský, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem diplomové práce je návrh modelu metrik pro společnost Internet Mall, a.s., která podniká v oblasti prodeje zboží přes internet. Druhým cílem je praktická ukázka výstupů pro vybrané metriky s využitím nástroje Business Intelligence (BI). Pro návrh modelu byl zvolen koncept Balanced scorecard (BSC), představující systém měření a řízení podnikových aktivit. Koncept byl doplněn o studie zabývající se rozšířením BSC pro oblast e-commerce. Tyto zdroje posloužily primárně jako inspirace. Hlavní podněty vzešly z konzultací se zástupci společnosti Internet Mall. Cíl praktické části byl realizován na třech vybraných metrikách uplatněním BI analýzy. Byl prezentován jak postup technické implementace modelu metrik, tak konečný výsledek celého snažení, analytické reporty pro vedení společnosti.
Keywords: e-obchod; metriky; ukazatele; balanced scorecard; business intelligence
Thesis title: Set of metrics for e-shop Internet Mall, a.s
Author: Tichý, Ondřej
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Novotný, Ota
Opponents: Táborský, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
Goal of diploma thesis is to develop set of metrics for Internet Mall, a.s. company, carrying business in online shopping. Secondary goal is practical demonstration of Business Intelligence (BI) analysis on selected metrics. Balanced scorecard (BSC), strategic planning and management system, was selected as a framework for model of metrics. Basic concept of BSC was upgraded by an e-commerce extension. These extensions appear to be mostly inspiration. Main sources of information were consultations with company`s representatives. Developing process for model of metric consist of several steps: 1. Definition of mission, vision and strategy 2. Creating strategic objectives for each BSC perspective 3. Defining connections among objectives in explicit cause-and-effect relationship 4. Assigning each objective one or more indicators 5. Accomplished Model of metrics 6. Practical demonstration of BI analysis on selected metrics Goal of practice part was fulfilled by simple implementation of BI analysis, using three selected metrics. The aim was on introducing analytics reports for management and explaining their features and benefits. Contribution of whole effort is in increasing of quality of decision making process (carrying by head executives) supported by analytics reports.
Keywords: measurement; e-commerce; e-shop; balanced scorecard; business intelligence

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informační systémy a technologie
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Information Technologies

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 11. 2007
Date of submission: 1. 6. 2008
Date of defense: 2. 9. 2008
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/10210/podrobnosti

Files for download

    Last update: