Valuation of User-based Internet companies – Main Growth and Value Drivers

Thesis title: Valuation of User-based Internet companies – Main Growth and Value Drivers
Author: Mammadov, Toghrul
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Krabec, Tomáš
Opponents: Jeřábková, Silvie
Thesis language: English
Abstract:
This thesis examines the value that each subscriber brings to an internet company. The practical part will cover the analysis of Netflix because it is a growing business operating in an industry that heavily depends on subscribers. The main tool which is going to be used is Microsoft Excel – to construct a complete financial model of the company by first using the “old economy” approach, which is done through a classic discounted cash flow model to derive the present value of the projected cash flows of the company discounted by an appropriate discount rate (cost of capital), and then the “new economy” approach, by valuing the existing users, plus potential users. The result of this project is to compare both models in order to make reasonable assumptions about the main growth and value drivers. The age of the internet and data is having a larger and larger impact on modern companies and their business models. Therefore, by comparing the final models, the thesis aims at achieving two important goals - 1) Uncovering the reasons behind today's valuations of modern internet companies. 2) Improving the accuracy of forecasting key financial metrics of a modern company by breaking the metrics down to its users.
Keywords: Financial Modeling; Discounted Cash Flow; Discount Rate; Value
Thesis title: Valuation of User-based Internet Companies – Main growth and Value Drivers
Author: Mammadov, Toghrul
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Krabec, Tomáš
Opponents: Jeřábková, Silvie
Thesis language: English
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá zkoumáním hodnoty, kterou představují jednotliví odběratelé internetového obsahu pro technologickou společnost. Praktická část zahrnuje analýzu společnosti Netflix, jelikož je to dynamicky rostoucí firma působící v oboru, který značně závisí na odběratelích obsahu. Za účelem vytvoření kompletního finančního modelu společnosti bude hlavním nástrojem pro vykonání analýzy Microsoft Excel. Jako první, standardní postup ocenění firem bude využit za pomoci modelu diskontovaných toků hotovosti s cílem získat současnou hodnotu všech předpokládaných peněžních toků společnosti diskontovaných odpovídající diskontní sazbou. Moderní postup ocenění technologických společností bude následně použit oceněním stávajících a potencionálních odběratelů obsahu společnosti. Cílem této práce je porovnání obou oceňovacích modelů za účelem vytvoření rozumných předpokladů o hlavních faktorech růstu a hodnoty. Věk internetu a dat má v dnešní době pořád zásadnější dopady na moderní společnosti a její modely podnikání. Proto, porovnáním finálních modelů se práce zaměřuje na dosažení dvou důležitých cílů – 1) Odhalení důvodů dnešních valuací moderních internetových společností. 2) Zlepšení přesnosti prognózování klíčových finančních ukazatelů moderní společnosti jejich rozdělením na jednotlivé uživatele.
Keywords: Diskontní sazba; Hodnota; Diskontní peněžní tok; Finanční modelování

Information about study

Study programme: Finance and Accounting
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Corporate Finance

Information on submission and defense

Date of assignment: 26. 11. 2018
Date of submission: 11. 5. 2019
Date of defense: 11. 6. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/67846/podrobnosti

Files for download

    Last update: