Web 2.0 and its impact on business

Thesis title: Web 2.0 a jeho vliv na podnikání
Author: Vachovec, Milan
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Donát, Jiří
Opponents: Tůma, Pavel
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce Web 2.0 a jeho vliv na podnikání seznamuje zájemce v první kapitole s konceptem Web 2.0 a jeho vlastnostmi. Vzhledem k tomu, že tento pojem je do určité míry stále kontroverzní, věnuje se pozornost v následující kapitole rovněž otázce, zda-li je Web 2.0 pouze marketingový označení (buzzword) či pojem s reálným obsahem. Ve třetí kapitole jsou na příkladech konkrétních webových aplikací a služeb ilustrovány oblasti, ve kterých se nový Web úspěšně etabloval. Tito zástupci jsou do určité míry vlajkovými loďmi Webu 2.0 a pro mnoho lidí s tímto termínem splývají. Práce se také zabývá možnosti komerčního využití Web 2.0 aplikací. Jelikož o Webu 2.0 se mluví několik let a za tuto dobu, po které existují i příslušné služby, se již stačil projevit vliv těchto nových Webů na podnikání. Právě možným dopadům na vybraná odvětví se zabývá předposlední kapitola. Obsahem závěrečné kapitoly je zamyšlení, jakým směrem se bude Web vyvíjet v následujících letech. Stranou nezůstaly ani sociální otázky, spjaté s bouřlivým rozvojem Internetu a Webu 2.0.
Keywords: podnikání; sdílení; obsah; uživatelé; wiki; Wikipedia; Google; blog; Internet; Web 2.0
Thesis title: Web 2.0 and its impact on business
Author: Vachovec, Milan
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Donát, Jiří
Opponents: Tůma, Pavel
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis Web 2.0 and its impact on business introduces the Web 2.0 concept and its characteristics in the first chapter. Owing to the fact that Web 2.0 is still a controversial theme to a certain extent, the following chapter is focused on the question, whether Web 2.0 is only a marketing label (buzzword) or a conception with a real content. In the third chapter there are examples of concrete web applications and services, which illustrates the areas, where the new Web is successfully established. These representatives are Web 2.0 flagships to a certain degree and for many people synonymous with this term too. The thesis is also concerned with the possibilities of commercial Web 2.0 usage. Web 2.0 has been discussed for several years and since relevant services have been in existence, there have been visible impacts of those new Webs on business. The last but one chapter deals with its possible impacts on selected areas of business. The content of the last chapter is a contemplation on how the Web is going to develop in the next years. There are also discussed social questions connected with quick development of the Internet and Web 2.0.
Keywords: business; sharing; content; users; blog; Internet; Web 2.0; wiki; Wikipedia; Google

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informační systémy a technologie
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Information Technologies

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 1. 2007
Date of submission: 1. 1. 2008
Date of defense: 3. 9. 2008
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/10225/podrobnosti

Files for download

    Last update: