Work motivation of generation Z

Thesis title: Pracovní motivace generace Z
Author: Fuska, Michal
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Černá, Daniela
Opponents: Legnerová, Kateřina
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá očekáváním a preferencemi generace Z od pracovního trhu. Inspirací pro vznik práce je vstup této generace do pracovního prostředí a publikování nových teorií v oblasti motivace a leadershipu, které by firmy měli reflektovat při vedení týmů mladých lidí. Mezi nejvýznamnější zdroje, na kterých je práce postavena, patří publikace od Petra Ludwiga a Daniela Pinka. Metodika výzkumu je založená na osobních rozhovorech s manažery týmů složených ze zástupců generace Z, a s pracovníky v oblasti lidských zdrojů, zároveň na dotazníku zaměstnanců z generace Z. V závěru výzkumu jsou porovnány výsledky z teorie, rozhovorů a dotazníku. Mezi nejvýznamnější potřeby generace Z patří mentoring ze strany vedoucího, rozvoj osobnosti a flexibilní pracovní úvazky. Práce může být skvělým podkladem pro manažery ve firmách, kteří tým mladých lidí vedou, neboť je k tomuto účelu i určena.
Keywords: Generace Z; Motivace; Leadership; Osobnost
Thesis title: Work motivation of generation Z
Author: Fuska, Michal
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Černá, Daniela
Opponents: Legnerová, Kateřina
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor thesis is concerned with expectations and preferences of generation Z to the labor market. The inspiration for the creation of the thesis is the entry of this generation into the working enviroment and publication of new theories in the field of motivation and leadership that companies should reflect in leading teams of young people. The most important sources on which the thesis is based include publication by Petr Ludwig and Daniel Pink. The research methodology is based on personal interviews with team managers composed of Generation Z representatives, human resources workers and questionnaire survey among Generation Z employees. In conclusion are compared the results of the theory, interviews and questionnaire survey. The most important needs of the Z generation are mentoring by the leader, personality development and flexible working hours. The thesis can be a great groundwork for managers in companies that lead a team of young people, as it is intended for that purpose.
Keywords: Personality; Generation Z; Motivation; Leadership

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Personnel Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 4. 1. 2019
Date of submission: 13. 5. 2019
Date of defense: 5. 6. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/68174/podrobnosti

Files for download

    Last update: