Activating methods and their application in teaching of economic subjects

Thesis title: Aktivizační metody a jejich využití ve výuce ekonomických předmětů
Author: Veličková, Lenka
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Krpálek, Pavel
Opponents: Krpálková Krelová, Katarína
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce s názvem Aktivizační metody a jejich využití ve výuce ekonomických předmětů se zabývá výchovně vzdělávacím procesem a jeho prvky. Zaměřuje se především na vyučovací metody. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část je věnována charakteristice všech prvků výchovně vzdělávacího procesu, protože jedině jejich interakcí je možné dosáhnout efektivního výchovně vzdělávacího procesu. Největší pozornost je ovšem věnována aktivizačním metodám, především jejich členění a charakteristice těch metod, které jsou využity v praktické části práce. Praktická část je zaměřena na pedagogický experiment a dotazníkové šetření. Pedagogický experiment a dotazníky byly určeny pro učitelé a žáky obchodních akademií. V obou byly zkoumány aktivizační vyučovací metody, především jejich přínos s ohledem na prospěch a motivaci žáků. Přínos práce spočívá v potvrzení, že aktivizační metody mohou přispívat k vyšší motivovanosti žáků a zajištění větší efektivity výuky.
Keywords: vzdělávání; ekonomika; obchodní akademie; výchovně vzdělávací proces; pedagogický experiment; aktivizační metody; motivace; účetnictví; dotazníkové šetření; vyučovací metody
Thesis title: Activating methods and their application in teaching of economic subjects
Author: Veličková, Lenka
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Krpálek, Pavel
Opponents: Krpálková Krelová, Katarína
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis called Activating methods and their application in teaching of economic subjects deals with the educational process and its elements. It focused mainly on teaching methods. The thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part is devoted to the characteristics of all elements of the educational process, because only through their right interaction it could be achieved the effective educational process. However, the greatest attention is devoted to the activating methods, especially the classification and characteristics of the methods used in the practical part of the thesis. The practical part is focused on pedagogical experiment and questionnaire survey. Pedagogical experiment and questionnaires were intended for teachers and students of business academies. In both, were examined the activating methods, especially their contribution to the benefits and motivation of students. The main contribution of the thesis is the confirmation that activating methods can ensure higher student´s motivation and greater teaching effectiveness.
Keywords: business academy; questionnaire survey; educational process; pedagogical experiment; activation methods; motivation; accounting; economics; education; teaching methods

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 12. 11. 2018
Date of submission: 14. 5. 2019
Date of defense: 18. 6. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/67713/podrobnosti

Files for download

    Last update: