Evaluation of Industry 4.0 practices within retail sector in the Czech Republic

Thesis title: Evaluation of Industry 4.0 practices within retail sector in the Czech Republic
Author: Sahánek, Radovan
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Tyll, Ladislav
Opponents: Jirsák, Petr
Thesis language: English
Abstract:
This thesis aims to evaluate the relevance of Industry 4.0 practices within the retail sector in Czechia and uncover Czech retail specifics related to Industry 4.0. To achieve the aim, the thesis provides a comprehensive overview of the global retail sector and related trends based on academic papers, professional studies and company reports. The concept of Industry 4.0 is introduced, together with the description of the industrial revolutions, Industry 4.0 ecosystem and selected technologies. The key part of the paper forms qualitative research. Semi-structured interviews with respondents from 8 retail companies were conducted to answer 6 research questions to evaluate the current dynamics of Czech retail sector in relation to Industry 4.0. The outcomes of the thesis suggest that Czech retailers are familiar with the term, but its concepts are more understood within the supply chain area. Retailers have mixed feelings about Industry 4.0 and are often sceptical about its business benefits. Considering the omnichannel trend, there are indications that the activity towards Industry 4.0 will be growing.
Keywords: omnichannel; retail trends; Industry 4.0; digitalization; automation; customer experience
Thesis title: Zhodnocení významu Průmyslu 4.0 pro maloobchodní odvětví České republiky
Author: Sahánek, Radovan
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Tyll, Ladislav
Opponents: Jirsák, Petr
Thesis language: English
Abstract:
Cílem práce je zhodnotit významnost Průmyslu 4.0 v pojetí maloobchodního odvětví v České republice a odhalit významná související specifika daného trhu. K dosáhnutí tohoto cíle práce poskytuje ucelený přehled o globálním maloobchodním sektoru a souvisejících trendech založených na vědeckém výzkumu, odborných studiích a firemních zprávách. Následně práce uvádí hlavní myšlenky konceptu Průmyslu 4.0 spolu s popisem průmyslových revolucí, souvisejícího ekosystému a vybraných technologií. Hlavní část práce tvoří kvalitativní výzkum, kterého součástí bylo provedení polo strukturovaných rozhovorů s respondenty z 8 maloobchodních firem. Výzkum umožnil zodpovězení 6 výzkumných otázek s cílem zhodnotit současnou dynamiku českého maloobchodního sektoru ve vztahu k Průmyslu 4.0. Výsledky práce naznačují, že čeští maloobchodníci jsou s tímto termínem obeznámeni, ale jeho význam je lépe pochopen v oblasti dodavatelského řetězce. Maloobchodníci mají smíšené pocity ohledně Průmyslu 4.0 a jsou často skeptičtí ohledně jeho dopadu na finanční prosperitu firem. V souvislosti s trendem pod nazvaném omnichannel existují náznaky, že aktivita v maloobchodu bude směrem k Průmyslu 4.0 růst.
Keywords: Průmysl 4.0; Trendy v maloobchodu; Omnichannel; Digitalizace; Automalizace; Zákaznická zkušenost

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/International Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of strategy

Information on submission and defense

Date of assignment: 8. 7. 2018
Date of submission: 15. 5. 2019
Date of defense: 11. 6. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/66385/podrobnosti

Files for download

    Last update: