Psychological aspects of motivational structure to studying accounting at economic high schools from a pupil‘s and teacher‘s perspective

Thesis title: Psychologické aspekty motivační struktury ke studiu účetnictví na středních ekonomických školách z pohledu žáka a učitele
Author: Havel, Jiří
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Krejčová, Kristýna
Opponents: Berková, Kateřina
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zaměřuje na psychologické aspekty motivace žáků a učitelů ke studiu a výuce předmětu účetnictví na středních ekonomických školách. Cílem studie je zmapovat úroveň a strukturu motivačních faktorů, které na žáky i jejich učitele působí. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Nejprve se věnuje obecnému vymezení motivace, kterou dále rozpracovává na motivaci ve školním prostředí. Ve své první části se práce zabývá rovněž psychickým vývojem jedince v období adolescence či diagnostickými metodami motivace. V praktické části je proveden výzkum motivace žáků středních škol i jejich učitelů prostřednictvím dotazníkového šetření. Studie následně shrnuje a porovnává oba výstupy a v souvislosti s teoretickými východisky diskutuje nad patřičnými opatřeními.
Keywords: motivace; motivační faktory; obchodní akademie; účetnictví; učení; vyučování
Thesis title: Psychological aspects of motivational structure to studying accounting at economic high schools from a pupil‘s and teacher‘s perspective
Author: Havel, Jiří
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Krejčová, Kristýna
Opponents: Berková, Kateřina
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis is focused on the psychological aspects of motivation of pupils and teachers to studying and teaching the subject of accounting at economic high schools. The goal of this thesis is to map the level and structure of motivational factors that affect pupils and their teachers. The thesis is divided into two parts – the theoretical and the practical one. The first part deals with the general definition of motivation, which is further elaborated on motivation in the school environment. In its first part, the study also deals with the psychological development of an individual during adolescence or with diagnostic methods of motivation. In the practical part, the research of motivation of high school pupils and their teachers through a questionnaire survey is carried out. Then the study summarizes and compares both outcomes and discusses appropriate measures in connection with theoretical background.
Keywords: motivation; motivational factors; secondary economic school; accounting; learning; teaching

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Účetnictví a finanční řízení podniku
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 12. 6. 2018
Date of submission: 15. 5. 2019
Date of defense: 18. 6. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/66165/podrobnosti

Files for download

    Last update: