Recognition of Rhetological Fallacies Affecting Seniors’ Decision Making

Thesis title: Rozpoznávání argumentačních faulů ovlivňujících rozhodování u seniorů
Author: Dobruská, Aneta
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Vrbová, Lucie
Opponents: Bahník, Štěpán
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce je zaměřena na oblast komunikačních faulů a rozhodování se o nich. Hlavním cílem práce bylo výzkumem ověřit, zda lidé narození v roce 1960 a dříve, jsou schopni rozeznat komunikační fauly a dále zjistit, čím je jejich rozhodnutí ovlivněno. Výsledky potvrdily, že věk nemá signifikantní vliv na rozhodování o komunikačních faulech. Stejných závěrů bylo dosaženo i u vysvětlujících proměnných jako je pohlaví, nejvyšší stupeň dosaženého vzdělání nebo třeba aktivity typu manuální činnosti, sport, či luštění křížovek. Jedinou signifikantní proměnnou, která ovlivňuje rozhodování o komunikačních faulech, je cestování. Výsledky analýzy dále ukázaly, že nelze prokázat statisticky významnou závislost mezi úspěšností v rozpoznání faulu a úspěšností v kognitivním testu (CRT-L). Závěrem byla porovnána úspěšnost mezi studentským výzkumným vzorkem a vzorkem ze starší generace a bylo zjištěno, že studenti, v konkrétně zadaných situacích, dosahují lepších výsledků.
Keywords: argumentace; komunikační faul; rozhodování
Thesis title: Recognition of Rhetological Fallacies Affecting Seniors’ Decision Making
Author: Dobruská, Aneta
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Vrbová, Lucie
Opponents: Bahník, Štěpán
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis is focused on rhetological fallacies and deciding about them. The aim is to verify whether people born in 1960 and earlier are able to recognize rhetological fallacies and what influences them in decision making process. The results confirmed that age has no significant influence on rhetological fallacies decisions. The same conclusions were reached for variables of sex, the highest level of education or activities such as sport, manual activities or crosswords. The only significant variable that influences our decisions about rhetological fallacies is the factor of traveling. Furthermore, the results showed that there is no statistically significant correlation between decision about rhetological fallacies and success in cognitive test (CRT-L). Finally, the success rate shows that students were better in rhetological fallacies recognition than the older generation group.
Keywords: argumentation; rhetological fallacies; decision-making

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 27. 2. 2018
Date of submission: 15. 5. 2019
Date of defense: 6. 6. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/65620/podrobnosti

Files for download

    Last update: