Marketing of Family Business

Thesis title: Marketing rodinných firiem
Author: Mačanga, Ondrej
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kubíček, Aleš
Opponents: Kolouchová, Daniela
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Cieľom tejto práce je priniesť viac svetla a znalostí do problematiky marketingu rodinných firiem primárne pre české a slovenské rodinné firmy, ale zároveň aj pre akademikov a študentov pre ďalší výskum. V metodickej časti sú stanovené štyri výskumné otázky. Pre získanie odpovedí na otázky bola využitá kvalitatívna metóda výskumu vo forme viacnásobnej prípadovej štúdie na vzorku štyroch rodinných firiem. Rodinné firmy z výsledkov tejto práce môžu reálne profitovať v praxi pri lepšom a efektívnejšom riadení svojich marketingových aktivít. Výsledky práce poukazujú na to , že pre rodinné firmy je branding kľúčovým prvkom a vysvetľujú aké sú vhodné spôsoby brandingu. Z práce tiež vyplýva, že malé rodinné firmy disponujú často len obmedzenými marketingovými znalosťami a je pre nich vhodné siahnuť po externej pomoci. Práca tiež prináša zistenia radikálnych zmien v marketingu firiem pri zapojení sa druhej generácie do podnikania.
Keywords: Marketing; Branding; Rodinné firmy
Thesis title: Specifika marketingu rodinných firem
Author: Mačanga, Ondrej
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Kubíček, Aleš
Opponents: Kolouchová, Daniela
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Cílem této práce je přinést více světla a znalostí do problematiky marketingu rodinných firem primárně pro české a slovenské rodinné firmy, ale zároveň i pro akademiky a studenty pro další výzkum. V metodické části jsou stanoveny čtyři výzkumné otázky. Pro získání odpovědí na otázky byla využita kvalitativní metoda výzkumu ve formě vícenásobné případové studie na vzorku čtyř rodinných firem. Rodinné firmy z výsledků této práce mohou reálně profitovat v praxi při lepším a účinnějším řízením svých marketingových aktivit. Výsledky práce poukazují na to, že pro rodinné firmy je branding klíčovým prvkem a vysvětlují jaké jsou vhodné způsoby brandingu. Z práce také vyplývá, že malé rodinné firmy disponují často jen omezenými marketingovými znalostmi a je pro ně vhodné sáhnout po externí pomoci. Práce také přináší zjištění radikálních změn v marketingu firem při zapojení se druhé generace do podnikání.
Keywords: Rodinné firmy; Marketing; Branding
Thesis title: Marketing of Family Business
Author: Mačanga, Ondrej
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kubíček, Aleš
Opponents: Kolouchová, Daniela
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Marketing of family business is so far explored very insufficiently and the aim of this thesis is to help Slovak and Czech family businesses better understand this phenomenon. It is also targeted to academics and students in order to extend research in this field and to inspire them for further research. Four research questions are stated in methodical section. Qualitative research method, particularly exploratory case study, was used in order to answer these questions. Four family businesses were selected as case studies. Results of this research can help other family businesses to realize their marketing more effectively. Main results focus on importance of branding in family business, what is the best way to build a brand, problems with marketing expertise in family business and changes in marketing when next generation joins a family business.
Keywords: Family business; Marketing; Branding

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of strategy

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 1. 2018
Date of submission: 15. 5. 2019
Date of defense: 6. 6. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/65376/podrobnosti

Files for download

    Last update: