Distribution of delicatessen optimization
Thesis title: | Optimalizace rozvozu lahůdkářských produktů |
---|---|
Author: | Trnka, Zdeněk |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Fábry, Jan |
Opponents: | Borovička, Adam |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Tato diplomová práce se zabývá optimalizací délky tras určených pro rozvoz lahudkových potravin společnosti Lahudky Cajthaml s.r.o. Takto formulovaný problém lze řešit pomocí rozvozních úloh. V práci jsou využity 4 typy rozvozních úloh - klasická rozvozní úloha, rozvozní úloha s heterogenním vozovým parkem, s časovými okny a dělenou dodávkou, jejíchž matematické modely jsou podrobně popsány v teoretické části. Pro získání řešení bude použit modelovací software MPL for Windows a z důvodu obtížnosti těchto úloh budou aplikovány také dvě heuristické metody nejbližšího souseda a vkládací metoda, které nemusejí poskytnout optimální řešení, avšak jejich výhoda se skýtá za časovou náročností potřebnou k jejich vyřešení. Všechny výše zmíněné modely jsou aplikovány na dva různé rozvozní dny lišící se v~počtu požadavků zákazníků. Na závěr jsou všechny dosažené výsledky shrnuty a porovnány mezi sebou i se stávajícími firemními trasami. |
Keywords: | rozvozní úloha; heterogenní vozový park; dělená dodávka; časová okna; heuristické metody |
Thesis title: | Distribution of delicatessen optimization |
---|---|
Author: | Trnka, Zdeněk |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Fábry, Jan |
Opponents: | Borovička, Adam |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | This thesis deals with optimization of routes designed for distributing delicatessen of a company Lahůdky Cajthaml, Ltd. So formed economic model can be solved via Vehicle Routing Problem (VRP) method. There are 4 types of these methods used in a dissertation - Classical VRP, VRP with heterogeneous fleet, time windows and split delivery, whose mathematical models are described in detail in theoretical section. VRP will be solved in modelling software MPL for Windows. There will be also used two heuristic methods due to difficultness of this problems - Nearest Neighbor and Insert method. All these models will be used for achievement a solution for two distribution days, which differ in quantity of customer's demand. To close this dissertation, results will be summarized and compared among each other. |
Keywords: | heterogeneous fleet; split delivery; time windows; Vehicle Routing Problem; heuristic methods |
Information about study
Study programme: | Kvantitativní metody v ekonomice/Ekonometrie a operační výzkum |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Informatics and Statistics |
Department: | Department of Econometrics |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 19. 9. 2018 |
---|---|
Date of submission: | 25. 6. 2019 |
Date of defense: | 9. 9. 2019 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/66751/podrobnosti |