The impact of social media and review sites on consumer behaviour in tourism

Thesis title: Vliv sociálních sítí a recenzních portálů na spotřební chování účastníků cestovního ruchu
Author: Marešková, Barbora
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Vaško, Martin
Opponents: Kvítková, Zuzana
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem diplomové práce bylo zjistit vliv sociálních sítí a recenzních portálů na spotřební chování účastníků cestovního ruchu. V návaznosti na primární cíl byly zvoleny dva dílčí cíle týkající se rozdílů spotřebního chování u jednotlivých segmentů cestovního ruchu. Teoretická část práce seznamuje čtenáře s veškerými faktory, které mají vliv na spotřební chování a nejčastěji aplikovatelnými kritérii segmentace. Zvláštní pozornost je věnována značným odlišnostem spotřebního chování a nákupního procesu v cestovním ruchu. Nadále jsou analyzovány nejvýznamnější sociální sítě a recenzní portály a zkoumány jejich přínosy pro spotřebitele a subjekty cestovního ruchu. Rovněž byla provedena SWOT analýza recenzních portálů a představeny způsoby měření dopadu sociálních sítí na spotřební chování. Pro zkoumání vlivu sociálních sítí a recenzních portálů bylo využito kvantitativního výzkumu ve formě dotazníkového šetření. Z dotazníkového šetření vyplynulo mnoho poznatků a odlišností v rámci zkoumaných segmentů.
Keywords: spotřební chování; sociální sítě; recenzní portály
Thesis title: The impact of social media and review sites on consumer behaviour in tourism
Author: Marešková, Barbora
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Vaško, Martin
Opponents: Kvítková, Zuzana
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this thesis was to determine the influence of social media and review sites on consumer behaviour in tourism. In connection with the primary objective, two sub-objectives were set concerning the differences in consumption behaviour for each segment in tourism. The theoretical part of the thesis introduces all factors which have impact on consumer behaviour and the most commonly applicable segmentation criteria. Special attention was paid to the significant differences in consumer behaviour and the purchasing process in tourism. After that the most important social networks and review portals were analyzed in terms of their benefits to the consumers and enterprises in tourism. Furthermore, the SWOT analysis of review was done and the options of measuring the impact of social sites on consumer behaviour were presented. Quantitative research in the form of a questionnaire survey was used to investigate the influence of social media and review sites. The questionnaire survey revealed many findings and differences within the studied segments.
Keywords: social media; consumer behaviour; review sites

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Cestovní ruch
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Tourism

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 9. 2018
Date of submission: 27. 6. 2019
Date of defense: 9. 9. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/66779/podrobnosti

Files for download

    Last update: