Marketing communication of a selected company

Thesis title: Marketingová komunikace vybrané firmy
Author: Sloupová, Barbora
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Khelerová, Vladimíra
Opponents: Matysová, Kamila
Thesis language: Česky
Abstract:
Současné hyperkonkurenční prostředí představuje výzvu pro firmy, které musí najít vlastní konkurenční výhodu, odlišit se a prosadit se mezi silnou konkurenci. Povznesením hodnoty značky a ovlivněním vnímání cílové skupiny právě v tomto prostředí vzrostla role marketingu a marketingové komunikace. V současné podobě je klíčová oboustranná komunikace založená na interaktivitě, a vzhledem k nejnovějším trendům online marketingové komunikace se do popředí dostaly platformy na sociálních sítí jako Facebook a Instagram. Tato práce se zabývá tématem marketingové komunikace a je případovou studií malého rodinného podniku, jehož charakteristika autorce umožňuje se plně soustředit na online marketingovou komunikaci firmy XY. S cílem zjistit, zda je marketingová komunikace dané firmy efektivní s přihlédnutím k jejím možnostem si práce klade následující otázky: (1) zda je marketingová komunikace firmy XY relevantní s přihlédnutím k omezeným finančním zdrojům a chování cílové skupiny v online prostředí, (2) zda-li jsou jednotlivé platformy online marketingové komunikace vhodně využity k dosažení co nejlepších výsledků, a zároveň (3) jakým způsobem by bylo možné tuto komunikaci vylepšit. K zodpovězení těchto otázek autorka v práci analyzuje marketingovou komunikaci firmy XY, zkoumá interní informace poskytnuté zakladatelkou firmy a dostupná statistická data. K účelům práce pak vyhodnocuje na míru vytvořené online dotazníkové šetření zaměřené na chování cílové skupiny firmy XY v online prostředí. Syntézou tohoto výzkumu zaměřeného na marketingovou komunikaci firmy XY je následující řada doporučení: sociální sítě jsou nejvhodnější platformou pro firmu XY, a to konkrétně Instagram. Pravidelnost využití Instagramu cílovou skupinou firmy XY dokazuje, že pro využití potenciálu této platformy je klíčové, aby ji byl co nejvíce přizpůsoben obsah komunikace. K tomu je však doporučena i optimalizace webových stránek, jejíchž úspěšnost a dopad lze lépe vysledovat využitím služby Google Analytics. Závěrem autorka přináší vhled do specifického cílení jednotlivých sdělení firmy XY zúžením segmentace cílové skupiny, a představuje tak 4 jasně definované persony, které na základě dostupných dat a jejich analýze tvoří základ úspěšnější marketingové komunikace firmy XY.
Keywords: Marketing; Marketingová komunikace; Online marketingová komunikace; Sociální sítě; Malý podnikatel; Funkční nápoje
Thesis title: Marketing communication of a selected company
Author: Sloupová, Barbora
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Khelerová, Vladimíra
Opponents: Matysová, Kamila
Thesis language: Česky
Abstract:
The current hyper-competitive environment has become a challenge for companies that now more than ever need to find their own competitive advantage(s), differentiate themselves from their competitors and succeed on the market. By elevating the value of the company brand and influencing the target group’s perception, the role of marketing and marketing communication has gradually increased within such environment. Interactive communication is key for today's businesses, and social media platforms such as Facebook and Instagram have come to the forefront with latest trends in online marketing communication. This thesis deals with the topic of marketing communication and serves as a case study of a small family business, whose characteristics allow the author to fully concentrate on the firm’s online marketing communication. In order to determine whether the company's marketing communication is effective with regard to its capabilities, the following research questions are proposed: (1) whether the firm’s marketing communication is relevant, taking into account the limited financial resources and behaviour of the target audience in the online environment; (2) if the individual platforms of online marketing communication are appropriately used to achieve the best results, and at the same time (3) in which ways can this type of communication be improved. To answer such questions, the author analyses the firm’s marketing communication and examines both the internal information provided by the company founder and available statistical data. She then evaluates a tailor-made online survey focused on the behavior of the firm’s target group within online environment. As a synthesis of the stated research approach the following recommendations are presented: social networks are seen the best platform for the firm, specifically Instagram. The regular use of Instagram by the firm’s target audience proves that it is crucial for meeting its business potential to constantly adapt the communication to the platform. However, the author also recommends optimizing the company’s website, which impact and success can be better tracked using Google Analytics. In conclusion, the author brings insights into the specific targeting of the firm’s individual messages by narrowing the target group's segmentation. With that, she presents 4 clearly defined personas, based on available data and analysis, that will newly form the basis of a more successful marketing communication.
Keywords: Marketing; Marketing communication; Online marketing communication; Social media; Small entreprise; Functional drinks

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 5. 4. 2017
Date of submission: 28. 6. 2019
Date of defense: 16. 9. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/61709/podrobnosti

Files for download

    Last update: