Utilisation of social media Instagram as a tool of marketing communication in the field of tourism

Thesis title: Využití sociální sítě Instagram jako nástroje marketingové komunikace v oblasti turistického ruchu
Author: Vejsada, Tomáš
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Stříteský, Václav
Opponents: Schmidtová, Dominika
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá využitím sociální sítě Instagram v oblasti cestovního ruchu. Cílem diplomové práce je identifikace využití sociální sítě Instagram v marketingovém mixu organizací zabývajících se podporou cestovního ruchu. Stejně tak je cílem práce zhodnotit význam Instagramu a objasnit formu komunikace na této sociální síti. Dalším cílem práce je pomocí výzkumu uživatelů a expertních rozhovorů zhodnotit význam pro uživatele a organizace v cestovním ruchu a na základě výsledků následně navrhnout doporučení. Teoretická část práce se zabývá problematikou sociální sítě Instagram, jejím zasazením do kontextu sociálních sítí a cestovního ruchu obecně. V teoretické části práce je představena sociální síť Instagram, historie této sociální sítě i principy jejího fungování. Aplikační část práce se soustředí na analýzu komunikace vybraných profilů metodou obsahové analýzy. V řešení bylo dále použito metod focus group a rozhovorů s experty. Využití jak kvantitativních, tak kvalitativních metod mělo za cíl nahlédnout na danou problematiku z více úhlů pohledu. Přínosem práce je celkové nahlédnutí na problematiku fungování Instagramu z pohledu organizací zabezpečujících podporu cestovního ruchu ve svých domovských zemích. Dále je přínosem doporučení, jakým způsobem je vhodné využívat sociální sítě Instagram pro podporu turistického ruchu.
Keywords: sociální média; marketing cestovního ruchu; online marketing; Instagram
Thesis title: Utilisation of social media Instagram as a tool of marketing communication in the field of tourism
Author: Vejsada, Tomáš
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Stříteský, Václav
Opponents: Schmidtová, Dominika
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis deals with the use of social network Instagram in the field of tourism. The aim of the thesis is to identify the use of the Instagram in the marketing mix of organizations engaged in tourism industry. Also, another aim of the thesis is to evaluate the importance of instagram and to clarify the formo of communication on this social platform. The theretical part deals with the issue of social network Instagram and its setting in context of social networks and tourism in general. In the first part is introduced social network and priciples of its functioning. The application part of the thesis focuses on the analysis of communication of selected profiles on the Instagram by the method of content analysis. Second method used in this thesis is the method of focus group. Last method is interview with experts. The use of both quatitative and qualitative methods was intended to look at the problem from different point of view. The contibution of this work is a general insight into the problem of using Instagram in perspective of organizations providing tourism support in their home countries. Its benefit i salso recommendations on how to use Instagram in terms of tourism industry.
Keywords: online marketing; Instagram; tourism; social media

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 22. 10. 2018
Date of submission: 28. 7. 2019
Date of defense: 10. 9. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/67478/podrobnosti

Files for download

    Last update: