Blocked Social Media and Academic Performance

Thesis title: Blocked Social Media and Academic Performance
Author: Kříž, Robert
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Cingl, Lubomír
Opponents: Miklánek, Tomáš
Thesis language: English
Abstract:
In the case of inconsistent preferences, people disobey their plans and regret it later. To prevent self-control failures, they can use commitment devices. One type of commitment device is website blocker, and it is designed to help people stay focused and minimize procrastination on distractive online sites. Because social media can be potentially distractive and deteriorate the academic performance of students, field experiment at the University of Economics in Prague is conducted to estimate the impact of using website blockers on test scores. Students of four courses (n_{treatnent}= 46, n_{control}= 47), were encouraged to download website blockers five days prior to midterm tests. Possibly due to a small take-up rate in the treatment group (15.21 %), no statistically significant evidence of commitment device improving grades is found. However, when conducting G*power post-hoc sample size analysis, it is estimated that with a total sample size of n = 272 (actual sample size is 93), the impact would be significant (ceteris paribus). 81,8 % commitment device users self-reported that it is useful. In the pre-survey study, subjects also admitted being distracted by social-media more often than not while a third reported being distracted very often. Conclusion of the practical part is verification of the theory of inconsistent preference, which is the key concept of the theoretical part.
Keywords: Voluntary imposition of commitment device; Self-Control; Academic Performance; Website Blocker; Field Experiment
Thesis title: Blokované Sociální Sítě a Akademický Prospěch
Author: Kříž, Robert
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Cingl, Lubomír
Opponents: Miklánek, Tomáš
Thesis language: English
Abstract:
V případe nekonzistentních preferencí, lidé nenaplňují své původní plány, a pak toho litují.Aby zabránili problémům se sebekontrolou, mohou si pomoci závazkem (tzv. commitmentdevice). Příkladem takových závazků jsou například aplikace - website blockery, kteréjsou navržené, aby pomáhaly lidem se soustředením a minimalizovaly prokrastinaci v onlineprostředí. Zejména sociální sítě jsou potencionálně rozptylující, a mohou tak negativněovlivnit akademický prospěch studentů. Tato práce se zabývá meřením výsledkůprůběžných testů na Vysoké škole ekonomické a následným analyzováním rozdílů mezistudenty, kteří byly v rámci field experimentu pět dní před průbežnými testy vybídnutik nainstalování těchto aplikací (n_treatnent = 46), a kontrolní skupinou (n_control = 47).Zřejmě vlivem nízké míry využití pomůcek, nebyl u zkoumané skupiny nalezen signifikantníefekt. Nicméně, post-hoc analýza v programu G*Power odhalila, že při navýšenícelkového počtu pozorování na n = 272 (ze skutecných n = 93) by byl rozdíl mezi skórezkoumané a kontrolní skupiny signifikantní. Použití pomůcek považuje 81,8% uživatelůza prospešné. Dále, studenti v rámci dotazníkového šetření v průmeru uvedli, že jesociální síte ruší více než ”občas” a tčetina uvedla, že je ruší minimálne ”velmi často”.Zároveň, 48% subjektu přiznává velmi častou prokrastinaci. Jedním ze záverů praktickéčásti práce je tedy potvrzení ekonomické teorie nekonzistentních preferencí,která je klíčovým poznatkem části teoretické.
Keywords: Commitment Device; Website Blocker; Akademický Prospěch; Sebe-Kontrola; Field Experiment

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 28. 2. 2019
Date of submission: 16. 8. 2019
Date of defense: 9. 9. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/68933/podrobnosti

Files for download

    Last update: