Validation of the educational game efficacy to improve personal finances management

Thesis title: Ověření účinnosti vzdělávacího programu zaměřeného na management osobního rozvoje v oblasti financí
Author: Bartáková, Vendula
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Pauknerová, Daniela
Opponents: Kubišta, Zdeněk
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá účinností vzdělávací hry Finanční svoboda na management osobního rozvoje v oblasti financí (dále jen „management osobních financí“) vybrané skupiny lidí ve věku 18-35 let. Hlavním cílem bylo zjistit, zda hra pomáhá zlepšit orientaci v osobních financí zkoumané skupiny a díky tomu i pomáhá obecně zlepšovat finanční gramotnost.Teoretická část je věnována definováním základních pojmů, jako jsou management osobního rozvoje, management osobních financí, finanční gramotnost, finanční vzdělávání a tvorba osobních a rodinných rozpočtů. Výzkumu, který obsahoval jak kvantitativní, tak kvalitativní části, se zúčastnilo 75 osob. V praktické části byly testovány hypotézy. Lidé s ekonomickým vzděláním a lidé s vyšším příjmem měli vyšší míru finanční gramotnosti (před intervencí), než lidé s jiným vzděláním a nižším příjmem. Ekonomicky vzdělaní navíc byli úspěšnější v plněnícílů hry. Muži se lépe hodnotili v subjektivně vnímané finanční gramotnosti než ženy. Hra Finanční svoboda skutečně zlepšila testem měřenou úroveň finanční gramotnosti téměř u všech účastníků z původních 14 bodů (medián před) na 17 bodů (medián po). Kromě samotné finanční gramotnosti měřené před intervencí (B = 0,74, p < 0,001) na míru finanční gramotnosti po intervenci má vliv také vnímaný management osobních financí (B = 0,15, p < 0,05). Celkově lze hru Finanční svoboda, pokud dodržíme standardizovaný postup zadání, považovat zaefektivní vzdělávací nástroj k rozvoji nejen finanční gramotnosti, ale také managementu osobních financí.
Keywords: Management osobního rozvoje ; Management osobního rozvoje v oblasti financí; Finanční gramotnost; Finanční vzdělávání ; Vzdělávání hrou
Thesis title: Validation of the educational game efficacy to improve personal finances management
Author: Bartáková, Vendula
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Pauknerová, Daniela
Opponents: Kubišta, Zdeněk
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis analyses the efficacy of a simulation and education game “Finanční svoboda” to improve management of personal finances among the group of respondents aged 18-35 years. The main goal was to investigate whether the game increases the orientation in personal finances and, therefore, increase the financial literacy level. Theoretical part is aimed at definition of the main terms (self-management, self-management in personal finances, financial literacy, financial education and family budgets. 75 respondents participated in thiscombined quantitative and qualitative natural experiment. Practical part is aimed at hypothesestesting. People with economic education and people with higher salary had significantly higher financial literacy level than people with different education and lower salary (before intervention). In addition, people with economic education were more successful in playing the game than people with different education. Men perceived themselves more as financial literate than women. The simulation game “Finanční svoboda” improved the financial literacy level from original 14 points (median before intervention) to 17 points (median after interventionfrom maximum 19 points). Predictors of the financial literacy (after intervention) was except of the financial literacy (before intervention, B = 0,74, p < 0,001) also management of personal finances (B = 0,15, p < 0,05). In case of standardized procedure of playing the simulation and education game “Finanční svoboda”, we can assume the game is an effective tool to the financial literacy and management of personal finances development.
Keywords: Self-management in personal finances; Financial literacy; Financial education; Gamification of learning; Self-management

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Managerial Psychology and Sociology

Information on submission and defense

Date of assignment: 15. 2. 2018
Date of submission: 2. 9. 2019
Date of defense: 10. 9. 2019
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/64829/podrobnosti

Files for download

    Last update: