Do the national education systems explain something in the performance of the European students?

Thesis title: Do the national education systems explain something in the performance of the European students?
Author: Hanesz, Júlia
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Křečková Kroupová, Zuzana
Opponents: Pua, Andrew Adrian
Thesis language: English
Abstract:
This master dissertation gives a general overview of the educational systems in the Czech Republic, Hungary, Poland and Slovakia and aims to identify whether the features of the national school systems affect the performance of the students. The four countries have to some extent similar history, economic and social characteristics and their schooling systems developed in a similar way. However, the performance of the Czech, Hungarian, Polish and Slovak students on PISA tests varies. To study the relationships between the individual scores of the students and the possible factors influencing them, an international production function and correlation statistics were used. The performance of the students was measured by the individual PISA math scores. The control variables described family, socioeconomic characteristics of the students, institutional and school characteristics. Observations from the PISA surveys from 2003, 2006, 2009 and 2012 were included in the dataset. In addition to the family and socioeconomic background of the students, elements of the national educational system such as general or vocational orientation of the schools, student per teacher ratio, school size, shortages in math teachers, to some extent the location of the schools were shown to have a significant impact on student performance in the Visegrad countries. Furthermore, we show by a difference in difference estimation that the Polish educational reform implemented in 1999 had a positive effect on the scores of the Polish students.
Keywords: education system; students’ performance; Visegrad countries; PISA; Polish educational reform
Thesis title: Vysvětlují národní vzdělávací systémy něco ve výkonu evropských studentů?
Author: Hanesz, Júlia
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Křečková Kroupová, Zuzana
Opponents: Pua, Andrew Adrian
Thesis language: English
Abstract:
Tato diplomová práce podává obecný přehled vzdělávacích systémů v České republice, Maďarsku, Polsku a na Slovensku a zaměřuje se na zjištění, zda vlastnosti národních školských systémů ovlivňují výkon studentů. Tyto čtyři země mají do jisté míry podobnou historii, ekonomické a sociální charakteristiky a jejich školské systémy se vyvíjely podobným způsobem. Výsledky českých, maďarských, polských a slovenských studentů v testech PISA se však liší. Ke studiu vztahů mezi jednotlivými vysledky studentů a možnými faktory, které je ovlivňují, byla použita mezinárodní vzdelávací produkční funkce a korelační statistika. Výsledky studentů byly měřeny individuálním matematickým skóre PISA. Kontrolní proměnné popisovaly rodinu, socioekonomické charakteristiky studentů, institucionální a školní charakteristiky. Do datového souboru byla zahrnuta pozorování z průzkumů PISA z let 2003, 2006, 2009 a 2012. Kromě rodinného a socioekonomického zázemí studentů se ukázalo, že významný dopad na výkon studentů ve visegrádských zemích měly také prvky národního vzdělávacího systému, jako je obecná nebo profesní zaměření škol, poměr studentů na učitele, velikost školy, nedostatek učitelů matematiky a do určité míry umístění škol. Kromě toho se ukázalo, že polská vzdělávací reforma provedená v roce 1999 měla pozitivní dopad na skóre polských studentů.
Keywords: PISA; Visegrádské země; polská reforma o vzdělávání; vzdělávací systém; výkon studentů

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Economics of Globalisation and European Integration
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Faculty of International Relations

Information on submission and defense

Date of assignment: 10. 4. 2019
Date of submission: 29. 10. 2019
Date of defense: 14. 1. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/69479/podrobnosti

Files for download

    Last update: