Analysis of Consumer Behaviour on the Organic Food Market

Thesis title: Analýza nákupního chování na trhu biopotravin
Author: Jarošová, Markéta
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Sadílek, Tomáš
Opponents: Hradský, Ondřej
Thesis language: Česky
Abstract:
Ekologické zemědělství může výrazně napomoci ochraně životního prostředí, jelikož významně přispívá k trvale udržitelnému rozvoji. Mimo jiné, produkce biopotravin představuje výhodu v menším narušování životního prostředí a zachování biodiverzity, jejíž snižování může vést k poklesu přírodního bohatství a omezení ekosystémových služeb. Hlavním cílem této bakalářské práce je zjištění postojů spotřebitelům k biopotravinám a ekologickém zemědělství. Mezi vedlejší cíle se řadí určení motivátorů spotřebitelů k zakoupení biopotravin a faktorů ovlivňující jejich nákup. Výzkum byl zaměřený na respondenty generace Y žijících v Praze a okolí, kteří byli osloveni formou dotazníkového šetření. K dosažení cíle bakalářské práce byla využita analýza dat spočívající ve třídění druhého stupně a analýze rozptylu. Na základě výsledků dotazníkového šetření byly vytvořeny návrhy a doporučení.
Keywords: biopotraviny; ekologické zemědělství; generace Y; značky kvality ; chování spotřebitele
Thesis title: Analysis of Consumer Behaviour on the Organic Food Market
Author: Jarošová, Markéta
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Sadílek, Tomáš
Opponents: Hradský, Ondřej
Thesis language: Česky
Abstract:
Organic farming can distinctly help to protect the environment because it is a significant contribution to sustainable development. Among other things, the production of organic food presents a lower threat to the environment and biodiversity. Biodiversity reduction may lead to shrinkage of natural resources and reduction of ecosystem „services“. The primary goal of this thesis is to determine the attitudes of consumers to organic food and organic farming. The secondary goals include identification of consumers' motivators to buy organic food and the factors influencing their purchase. The research was focused on the response to the generation of Y living in Prague and its surroundings, who were addressed through a questionnaire survey. In order to achieve the goal of the thesis data analysis (including second-stage sorting) and Analysis of Variance (ANOVA) were used.Based on the results of the questionnaire survey, suggestions and recommendations were made.
Keywords: organic food; organic farming; generation Y; consumer behaviour; quality labels

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 24. 7. 2018
Date of submission: 27. 11. 2019
Date of defense: 15. 1. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/66427/podrobnosti

Files for download

    Last update: