Country of Origin Effect on Purchasing Decision Making of FMCG Products for Czech Customers

Thesis title: Country of Origin Effect on Purchasing Decision Making of FMCG Products for Czech Customers
Author: Mammadov, Mahammad
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Lhotáková, Markéta
Opponents: Halík, Jaroslav
Thesis language: English
Abstract:
Marketing literature discusses the effect of Country of Origin on customers as a hot topic since the 1960s. Decades of research have been able to convince the common opinion that the Country of Origin actually influences the purchasing decisions and evaluations. In nowadays world, people give value to the Country of Origin, and in that matter, the concept of Fast-Moving Consumers Goods (FMCG) was discussed. The aim of this research is to examine the effects of Country of Origin on customer's decision to purchase FMCGs in the Czech Republic. The research first provides the overview of existing literature with the descriptions of Country of Origin effect, FMCGs, and private labels since the effect on the latter is analyzed separately from the national brands. Sample of hundred Czech consumers was used for analyzing the Country of Origin effects on their FMCGs purchasing decision making. It was found out that Czech consumers evaluate certain categories of FMCGs such as Refrigerated and Shelf-Stable Food and Personal Care products taking into account their producing countries.
Keywords: Country Of Origin Effect; FMCG; Private Labels
Thesis title: Vliv Země Původu na kupní rozhodování českých spotřebitelů se zaměřením na Rychloobrátkové spotřební zboží
Author: Mammadov, Mahammad
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Lhotáková, Markéta
Opponents: Halík, Jaroslav
Thesis language: English
Abstract:
Marketingová literatura důkladně probírá vliv Zemi Původu zboží na zákazníky již z 60. let XX. století. Desetiletí výzkumů umožnily potvrdit všeobecný názor, že Země Původu zboží ve skutečnosti ovlivňuje kupní chování spotřebitelů a jeho vyhodnocení. V současnosti lidé oceňuji zboží podle Země Původu, a přesně z tohoto pohledu je probrán koncept Rychloobrátkového spotřebního zboží (anglicky Fast-Moving Consumers Goods nebolí FMCG).Cílem této práce je zkoumání vlivů Země Původu zboží na rozhodování zákazníků o nákupu FMCG v České republice. Výzkum prvně poskytuje přehled existující literatury popisující efekt Země původu, FMCG a privátních značek jelikož efekt na ně je zanalýzován osamoceně od celostátních brandů. Při analýze vlivu Země Původu na spotřebitelské rozhodování týkající se FMCG byly použity případy sta Českých zákazníků. Bylo zjištěno, že Čeští zákazníci vyhodnocují určité skupiny FMCG (např. zmrazené a předpřipravené jídlo a předměty osobní hygieny) tak, že berou v potaz země jejich původu.
Keywords: FMCG; Private Label; Country Of Origin Effect

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/International Business - Central European Business Realities
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 29. 5. 2018
Date of submission: 29. 11. 2019
Date of defense: 7. 1. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/66079/podrobnosti

Files for download

    Last update: